Page 13 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 13

PEYGAMBERİMİZİN EVRENSEL MESAJLARI                  2. ÜNİTE


                   4. EMANETİN GÖZETİLMESİ

                                                    TARTIŞALIM



              Peygamber Efendimiz bir hadislerinde münafıkların belirtilerini "yalan söylemek, sözünde
              durmamak ve emanete ihanet etmek" olarak saymıştır.
                                                                                     (bk. Buhârî, Edeb, 69.)
              Sizce bu hadiste “emanet” ile kastedilen nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız.




                   Emanet;  güvenmek, korku ve endişeden emin olmak, güvenilir olmak, bir kimseye koruması
            için  geçici olarak verilen şey anlamlarına gelmektedir. Aynı zamanda iman ve ibadet gibi dinî
            yükümlülükleri de ifade etmektedir.  Kur’an-ı Kerim’de ise emanet kavramının “bir kimseye koruması
                                             119
            için bırakılan mal ve eşya” , “dinî sorumlulukları yüklenme”  anlamlarında kullanıldığı görülmektedir.
                                   120
                                                                  121
                   “Allah  (c.c.)  size  emanetleri  ehline  vermenizi  ve  insanlar  arasında  hüküm  verdiğiniz
            zaman adaletle hükmetmenizi emreder.”  mealindeki ayette ahlak ve hukuk alanının en geniş
                                                     122
            kapsamlı ilkelerinden olan emanet ve adalet kavramları bir arada zikredilmiştir. Bu ayette geçen
            emanet kavramı "yönetim" anlamına gelmektedir. Yönetimin layık olana verilmesine dair emrin hemen
            akabinde, yöneticilerin adalet ile hareket etmeleri ve doğruluktan (sıdk) ayrılmamaları gerektiği
            vurgulanmaktadır.
                   Emanetin gözetilmesi noktasında bizim için
            en güzel örnek Resul-i Ekrem Efendimizdir. O, daha         VEDA HUTBESİ’NDEN
            gençliğinde insanların en güveniliri olarak “el-Emin”
            olarak isimlendirildi. Peygamber olduktan sonra      “Ashabım! Kimin yanında bir emanet
            kendisine iman etmeyen insanlar dahi ona asla “gü-   varsa,  onu  hemen  sahibine  versin…
            venilmez birisin” demedi. Aksine emanetlerini ona    Ey insanlar! Kadınların haklarını gö-
            vermeye devam ettiler. Hatta Peygamber Efendimiz,
            Medine’ye hicret edeceği zaman, Hz. Ali’yi çağırdı.   zetmenizi  ve  bu  hususta  Allah’tan
            Ona hicret hakkındaki ilahi emri haber verip kendi-  korkmanızı tavsiye ederim. Siz kadın-
            sinde bulunan emanetleri yerlerine teslim etmesi için   ları Allah’ın emaneti olarak aldınız ve
            onu görevlendirdi. Çünkü Mekke'de kıymetli eşyası    onların namusunu kendinize Allah’ın
            olanlar, doğruluğunu ve eminliğini bildikleri için onu   emri ile helal kıldınız.”
            Peygamberimize bırakırdı. O hâlde bizler de emanet
            kavramının ifade ettiği geniş anlamı unutmadan,                    (Tirmizi, Tefsiru'l-Kur'an, 9)
            emanetlere sahip çıkan kimseler olmalıyız.
                   Sevgili Peygamberimiz gibi onun ashabı da
            emanet konusunda son derece hassas davranmışlardır. Sahabeden bir adam Medine'de Harre adı ve-
            rilen bir yerde ailesiyle konaklamaktaydı. Kaybolan devesini arayan biri onlara rastladı ve devesini
            görürlerse onu yanlarında tutmalarını istedi. Bir müddet sonra konaklamakta olan sahabi kayıp deveyi
            buldu. Sahibini aradı, ancak ona ulaşamayınca deveyi yanında götürdü. Bir zaman sonra deve hasta-

            119 İsmail Karagöz, “Emanet”, Dini Kavramlar Sözlüğü, s. 129–130; MEB Dini Terimler Sözlüğü “Emanet, s. 72.
            120 bk. Bakara suresi, 283. ayet.
            121 bk. Ahzâb suresi, 72. ayet.
            122 Nisâ suresi, 58. ayet.
                                                       59
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18