Page 20 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 20

109
                                  Kültürümüzde Peygamberimiz


                Eyüp Sultan'da kılıç kuşanma töreni
            1918’e,  son  Osmanlı  padişahı  Vahded-
            din’e kadar devam etmiştir.  Kılıç kuşan-
                                    48
            ma törenlerinde çok defa elli civarında
            kurban kesilmiştir. Bu kurbanlar cami ve
            türbe hademeleri ve fukaraya dağıtılmış-               Sancak-ı Şerif
            tır.
                                                  Hz. Peygamber’e (s.a.v.) ait olduğu bilinen ve bugün
                Hz.  Muhammed  (s.a.v.)  dönemine   İstanbul’da Topkapı Sarayı’nda mukaddes emanetler
            ait kutsal sancak (sancak-ı şerif) ile Hz.   arasında saklanan İslam sancağıdır. Hz. Peygamber
            Muhammed’in (s.a.v.) ayak izi (kadem-i   (s.a.v.)  zamanında harplerde kullanılmıştır. Bedir
            şerif) uzun yıllar türbede korunmuştur.   Gazası’nda ilk defa Hz. Hamza (r.a.) Sancak-ı şerifi
            Bu  kutsal  emanetler  1703’teki  Edirne   taşıdı. Zamanla Osmanlı Devleti’ne ulaşan sancak
            Vakası  sırasında  isyancılar  tarafından   önemli olaylarda ve fetihlerde öne çıkarılmıştır.
            ele  geçirilecek  korkusuyla  türbeden
                                                                                 (Orhan F. Köprülü, "Bayrak", DİA, C 5, s. 248;
            alınarak  Topkapı  Sarayı’na  kaldırılmış-  N. Bozkurt, D. Yavaş, "Mukaddes Emanetler", DİA, C 31, s.114.)
            tır. Söz konusu kutsal emanetlerin, Ebû
            Eyyûb’un  (r.a.)  türbesinde  muhafazası,
            sahâbenin özellikle Hz. Peygamber’e (s.a.v.) evini açması ile yakından ilişkilidir. Nasıl Peygambe-
            rimiz (s.a.v.), Mekke’den Medine’ye göç ettikten sonra onun evinde konaklamışsa, Mekke-Medi-
            ne’den gelen kutsal emanetler de türbede konaklamıştır. Bugün türbede yalnız iki adet sancak-ı
            şerif kılıfı vardır. 49
                Osmanlıda sadece iktidar değişikliklerinde değil, yerel yönetim değişiminde de Eyüp Sultan
            ziyareti yapılmıştır. Vali, komutan ya da yönetici olarak tayin edilenler o bölgenin en saygın ma-
            nevi otoritesinin kabir ve makamlarını ziyeret ederlerdi. Bu ziyaretler, bölge halkıyla yeni yönetici
            arasında gönül bağı kurulmasını sağlamıştır. 50






























             Görsel 4.14: Eyüp Sultan Cami'nden bir görünüm

            48. bk. Hilal ve Abdullah Kara, İstanbul Semalarını Aydınlatan Bir Yıldız, s. 169.
            49. bk. Feray Coşkun, Osmanlı İstanbulu, s. 561-562.
            50. bk. Hilal ve Abdullah Kara, İstanbul Semalarını Aydınlatan Bir Yıldız, s. 169.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25