Page 19 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 19

108
                                             Kültürümüzde Peygamberimiz


                   Peygamber Efendimiz (s.a.v.) 622 yılında Mekke’den Medine’ye göç etmişti. Medine’ye va-
               rınca bütün kabilelerin temsilcileri Hz. Peygamber’i (s.a.v.) evlerine davet etti. Hz. Muhammed
               (s.a.v.), devesinin kendi hâline bırakılmasını istedi. Deve, hicretten iki yıl önce İslam'a giren ve asıl
               ismi Halid b. Zeyd olan Ebu Eyyûb el-Ensari’nin (r.a.) evinin önüne çöktü. Peybamber Efendimiz
               (s.a.v.) bu evde yedi ay misafir edildi.  Bundan dolayı Ebu Eyyûb (r.a.) “Mihmandar-ı Nebi” unva-
                                                45
               nıyla anıldı. Hz. Peygamber’i (s.a.v.) evinde misafir etme şerefine erişen Ebu Eyyûb el-Ensari (r.a.)
               bu sayede önemli sahabiler arasında yer aldı.
                   Ebu Eyyûb el-Ensari’nin (r.a.) evini karargâh edinen Hz. Peygamber (s.a.v.) ilk İslam devletini
               Medine' de kurdu. Eyyûb Sultan (r.a.), Resul-i Ekrem Efendimizin (s.a.v.) yanından hiç ayrılmamış,
               onun sancağını taşımıştır. Bu sayede “Alemdar-ı Resul” payesini kazanmıştır.

                   İslam ordusu 668-669 senelerinde İstanbul’u kuşatmıştır. Ebu Eyyûb el-Ensari (r.a.) bu sefer
               sırasında İstanbul’da vefat etmiştir. Vasiyeti üzerine surlara en yakın bir yere defnedilmiştir.



                                       DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM




                                    İstanbul kuşatmasına katılan Ebu Eyyûb el-En-
                                    sari (r.a.), öldüğü takdirde cenazesinin ordunun
                                    ulaşacağı en uç noktaya defnedilmesini vasiyet
                                                     etmiştir.
                                                 (İbn Hacer, Tehzîbü’t-Tehzib, C 1, s. 519.)

                    Bunun sebebi sizce ne olabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.




                   İstanbul’un fethi sonrasında Fatih Sultan Mehmet, büyük âlim Akşemseddin’den Ebu Eyyûb
               el-Ensari’nin  (r.a.)  kabrini  bulmasını  iste-
               miştir.  Akşemseddin’in  kerametiyle  bulu-
               nan kabir, türbeye çevrilmiştir. 46

                   Osmanlı  padişahları  tahta  geçtikten
               sonra  Eyüp  Sultan  Türbesi  içinde  kılıç  ku-
               şanırlardı. Burada kılıç kuşanma âdetini ilk
               önce Fatih Sultan Mehmet Han ihdas etmiş
               ve kendisine hocası Akşemseddin kılıç ku-
               şandırmıştır. Kılıç kuşanma merasimi, oku-
               nan dualar ve kılınan namazlarla dinî-ma-
               nevi  bir  özellik  taşımış  ve  yeni  padişaha
               makamının anlamını hatırlatmıştır. Osmanlı
               padişahları asırlar boyunca Eyüp Sultan Tür-
               besi’nde kılıç kuşanarak Ebu Eyyûb el-Ensa-
               ri’ye (r.a.) verdikleri önemi göstermişlerdir.
                                                   47
                                                       Görsel 4.13: Eyüp  Sultan’da Osmanlı padişahlarının kılıç kuşandıkları
               45. bk. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evren-  cülus yolu
               sel Mesajı, s. 126.
               46. bk. Hilal ve Abdullah Kara, Fethin Sembolü Ebu Eyyüb El-Ensari, C 10, s. 124.
               47. Abdülkadir Özcan, "Kılıç Alayı", DİA, C 25, s. 409.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24