Page 16 - Kur'an-ı Kerim 11. Sınıf 2. Bölüm
P. 16
2- Sureleri Tanıyorum: Yasin Suresi
Yasin Suresi Hakkında Bilgi
Surenin Kimliği
Adı: Yasin suresi
Ayet Sayısı: 83
Kur’an’daki Yeri: 36. suredir.
Nüzûl Zamanı: Mekke Dönemi
Surenin İsmi: Adını, ilk ayetini oluşturan “Ya" ve "Sîn” harflerinden almıştır. Hz. Peygamber
(s.a.v.) onu bu adla anmış, aynı zamanda bu sureyi “Kur’an-ı Kerim’in kalbi” olarak nitelemiştir.
Surenin Nüzûl Zamanı ve Konusu: Yasin suresi, müşriklerin Peygamber Efendimiz’e (s.a.v.)
ve Müslümanlara karşı baskı ve eziyetlerini artırdıkları bir dönemde, Mekke döneminin ortalarında
inmiştir.
Surede, İslam inancının üç temel esası olan Allah’ın (c.c.) birliği (tevhid), peygamberlik
(nübüvvet) ve ahiret konuları ele alınmaktadır. Konular, tabiatın mükemmel kuruluşu ve işleyişinden
deliller getirilerek anlatılmaktadır. 68
Surenin Fazileti: Yasin suresinin fazileti hakkında birçok hadis nakledilmiştir. Bunlardan birinde
Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurur: “Her şeyin bir kalbi (özü/odak noktası) vardır. Kur’an’ın kalbi de
Yasin’dir.” 69
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bir başka hadisinde de şöyle buyurur: “Yasin, Kur’an’ın kalbidir.
Onu, yalnız Allah’ı ve ahiret yurdunu isteyerek okuyan kimsenin Allah (c.c.) günahlarını bağışlar.
Ölmüşlerinize Yasin okuyunuz.” 70
Vefat edenlere Yasin okunmasını tavsiye eden bu hadis, genel olarak “Ölmek üzere olanların
yanında okuyunuz.” şeklinde anlaşılmıştır. Bununla birlikte “vefat edenlerin arkasından” veya “kabri
başında” okunacağı şeklinde anlayanlar da vardır. 71
Ölmek üzere olan birine Yasin suresini okumanın maksadı, ölümün yaklaştığı zor anda ona
İslam’ı toplu bir şekilde hatırlatarak imanını tazelemesini sağlamaktır. Böylece söz konusu kişinin
gözünde ahiret manzarası canlanır. Öbür dünyada nelerle karşılaşacağını hatırlayarak kendisini
buna hazırlar. Ölmüşlerin arkasından Kur’an-ı Kerim okumak ise onların hayrı için yaptığımız bir
72
ibadet ve duadır. Bununla birlikte Kur'an'ın kalbi olan Yasin suresi, içerisinde barındırdığı manalar
itibariyle yaşayanlar için de önemli bir ilke kaynağıdır. Zira Yasin suresi tabiatin mükemmeliyetini
68 bk. Bekir Topaloğlu, “Yasin suresi”, TDV İslam Ansiklopedisi, c.43, s.340.
69 Tirmizî, Fedâilü’l-Kur’ân 7.
70 bk. Ebu Davud, Cenâiz 24; İbn Mâce, Cenâiz 4; Ahmed b. Hanbel, Müsned, c.5, s.26.
71 bk. Hayrettin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim K. Dönmez, vd., Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, c.4, s.424.
72 bk. Mevdudi, Tefhimu’l-Kur’an, c.4, s.568.
34