Page 17 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 17
HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ
İstanbul, yaklaşık 500 seneden beri
BİLGİ KUTUSU olduğu gibi yine dünyada hat sanatı-
Ünlü İspanyol ressamı Pablo Picasso, nın en önemli merkezidir ve “Kur’an,…
usta bir Hattat tarafından yapılmış nefis İstanbul’da yazıldı” sözü geçerliliğini
bir istifi gördüğü zaman “İşte Resim!” diye korumaktadır. Yine Türk hattatları İslam
bağırmadan kendini alamaz ve “Benim yazısını en güzel yazan sanatçılardır. Bu-
resimde varmak istediğim son noktayı, gün dünyanın her yerinden ileri derecede
İslam yazısı çoktan bulmuş” demiştir. hüsn-i hat eğitimi almak isteyen talebeler
yine İstanbul’a ve Türk hat üstatlarına gel-
mektedirler.
Günümüzde hat sanatının uygulama alanlarının da çoğaldığı ve çeşitlendiği görül-
mektedir. Elbiseler ve arabalar üzerine özellikle tuğralar desen olarak basılmaktadır.
Camilerin restorasyonu esnasında, profesyonel sanatçılar tarafından ve dikkatle ya-
pılmadığı zaman orijinal ve değerli hatların sanat ölçüleri değişmekte ve bozulmaktadır.
Aynı şekilde hattatların kağıda çok güzel bir şekilde yazarak verdikleri hatların, cami-
lerdeki yerlerine uygulanırken bazı ehliyetsiz kişiler tarafından estetik ölçüleri tamamen
bozulmakta ve ortaya çok kötü yazılar çıkmaktadır. Her iki meselenin de çözüm yolları
aranmalıdır.
Ülkemizde resmî olarak güzel sanatlar fakültelerinde, ilahiyat fakültelerinde, imam
hatip liselerinde ve halk eğitim merkezlerine bağlı kurslarda hat sanatı eğitimi veril-
mektedir. Özel olarak da yaşayan hat üstatlarımız tarafından bazı sanat vakıflarında,
derneklerde ve kendi özel ders mekânlarında klasik meşk usulüne uygun olarak eği-
tim verilmekte ve sonunda icazet verilmektedir. İnsanlarımızın hat sanatı öğrenimine ve
eserlerine ilgisi her geçen gün artarak devam etmektedir.
Hüsn-i hat sanatı çağlar boyunca kendi gele-
neklerine, klasik usul ve kaidelerine sıkı sıkıya
bağlı kalmıştır. Kendi disiplinleri çerçevesinde
bünyesini yenileyebilmiştir. Diğer sanatların ak-
sine yabancı kültürlerden tesir alacak bir yönü de
bulunmamaktadır. Bunlar sayesinde sürekli ilerle-
yerek ve yükselerek günümüze kadar gelmiştir. Bu
seviyeyi koruyabilmek ve aynı ihtişamıyla geleceğe
taşıyabilmek için hat sanatında yenilik arayışları-
mızı, geleneklerinden koparmadan, disiplinlerine,
klasik usul ve ölçülerine bağlı kalarak yapmamız
hem şart hem de bu emanete riayet görevimizdir.
25