Page 17 - Hüsnihat 1. Ünite
P. 17

HÜSN-İ HAT SANATININ TANIMI VE GELİŞİMİ


                                                              İstanbul,  yaklaşık  500  seneden  beri

                 BİLGİ KUTUSU                              olduğu  gibi  yine  dünyada  hat  sanatı-
              Ünlü  İspanyol  ressamı  Pablo  Picasso,     nın  en  önemli  merkezidir  ve  “Kur’an,…
             usta  bir    Hattat  tarafından  yapılmış  nefis   İstanbul’da  yazıldı”  sözü  geçerliliğini
             bir istifi gördüğü zaman “İşte Resim!” diye   korumaktadır. Yine Türk hattatları İslam
             bağırmadan  kendini  alamaz  ve  “Benim       yazısını en güzel yazan sanatçılardır. Bu-
             resimde  varmak  istediğim  son  noktayı,     gün dünyanın her yerinden ileri derecede
             İslam yazısı çoktan bulmuş” demiştir.         hüsn-i hat eğitimi almak isteyen talebeler
                                                           yine İstanbul’a ve Türk hat üstatlarına gel-
                                                           mektedirler.

            Günümüzde hat sanatının uygulama alanlarının da çoğaldığı ve çeşitlendiği görül-
          mektedir. Elbiseler ve arabalar üzerine özellikle tuğralar desen olarak basılmaktadır.
            Camilerin restorasyonu esnasında, profesyonel sanatçılar tarafından ve dikkatle ya-
          pılmadığı zaman orijinal ve değerli hatların sanat ölçüleri değişmekte ve bozulmaktadır.
          Aynı şekilde hattatların kağıda çok güzel bir şekilde yazarak verdikleri  hatların, cami-
          lerdeki yerlerine uygulanırken bazı ehliyetsiz kişiler tarafından estetik ölçüleri tamamen
          bozulmakta ve ortaya çok kötü yazılar çıkmaktadır. Her iki meselenin de çözüm yolları
          aranmalıdır.

            Ülkemizde resmî olarak güzel sanatlar fakültelerinde, ilahiyat fakültelerinde, imam
          hatip  liselerinde  ve  halk  eğitim  merkezlerine  bağlı  kurslarda  hat  sanatı  eğitimi  veril-
          mektedir.  Özel  olarak  da  yaşayan  hat  üstatlarımız  tarafından  bazı  sanat  vakıflarında,
          derneklerde ve kendi özel ders mekânlarında klasik meşk usulüne uygun olarak eği-
          tim verilmekte ve sonunda icazet verilmektedir. İnsanlarımızın hat sanatı öğrenimine ve
          eserlerine ilgisi her geçen gün artarak devam etmektedir.

                                                     Hüsn-i  hat  sanatı  çağlar  boyunca  kendi  gele-
                                                 neklerine,  klasik  usul  ve  kaidelerine  sıkı  sıkıya
                                                 bağlı  kalmıştır.  Kendi  disiplinleri  çerçevesinde
                                                 bünyesini  yenileyebilmiştir.  Diğer  sanatların  ak-
                                                 sine yabancı kültürlerden tesir alacak bir yönü de
                                                 bulunmamaktadır. Bunlar sayesinde sürekli ilerle-
                                                 yerek ve yükselerek günümüze kadar gelmiştir. Bu
                                                 seviyeyi koruyabilmek ve aynı ihtişamıyla geleceğe
                                                 taşıyabilmek için hat sanatında yenilik arayışları-
                                                 mızı, geleneklerinden koparmadan, disiplinlerine,
                                                 klasik usul ve ölçülerine bağlı kalarak yapmamız
                                                 hem şart hem de bu emanete riayet görevimizdir.












                                                       25
   12   13   14   15   16   17   18   19   20