Page 17 - Hadis 4. Ünite
P. 17
HADİS ÇEŞİTLERİ
4.3. Mevzu Hadislerin Yol Açtığı Zararlar
Hadis uydurmak, hayatımızı Kur’an-Sünnet yeri-
ne hurafelerle doldurmaktır. Başka bir deyişle her
uydurma rivayet hayatımızdan sahih bir sünnetin
çıkarılması demektir. Çünkü uydurmalarla meşgul
bir zihin veya kalp, Peygamber Efendimizden sahih
bir şekilde gelen sünneti uygulamaya sıra bulama-
yacaktır.
Hadis uydurmak, sonuç itibariyle Allah ve Re-
sulü’ne bir eksiklik nispet etmektir. Çünkü Allah,
İslam’ı son din olarak göndermiş, Resul-i Ekrem
de sünnetiyle onu hayatına uygulamıştır. Dinde bir
eksiklik yoktur. O hâlde iyi niyetle bile olsa şu iba-
detler yapıldığında şu kadar sevap alırsın şeklinde- Mevzu hadisler toplumdaki bölünmüşlüğü
ki uydurmalar, her şeyden önce Allah’ın bir şeyleri körüklemiştir.
eksik bıraktığını düşünmek anlamına gelir ki bu da
Allah’a ve Rasûlü’ne iftira etmek demektir.
Hadis uydurmak ve uydurulan sözlerin peşinden gitmek toplumsal olarak bölünmek de-
mektir. Çünkü bu sözleri uyduranlar, Resulullah’ın ağzından kendi grup, ırk ve mezheplerini
överken, kendilerinden olmayanları en ağır ifadelerle kötülemişlerdir. Karşı taraftakiler bu
uydurmalara aynı şekilde cevap verince toplumsal barış kaybolmuş, birbirlerine kâfir diyen
insanlar türemiştir.
Hadis uydurmak, insanların gözünde İslam’ı kötülemektir. Çünkü aklın almayacağı, kabul
etmeyeceği bir takım sözleri Peygamberimizin sözleri zannederek okumak, hem Müslüman-
ları dininden soğutacak hem de İslam’a girmek isteyenleri bundan vazgeçirecektir.
33
Bir şeyin sahtesi en çok gerçeğine zarar verir. Uydurma sözlerin İslam toplumuna verdi-
ği en büyük zarar ise Resulullah’ın hadislerine karşı bir güvensizlik ortamı oluşturmasıdır.
Bu yüzden âlimler isnad sistemini kurmak suretiyle uydurma olanlarla olmayanları titiz bir
şekilde ayıklamış, yalancıların gayretlerini boşa çıkarmış ve hadislerin güvenli bir şekilde
rivayet edilmesi için gayret sarf etmişlerdir.
BİLGİ KUTUSU
Muamelat
İslam fıkhının ibadetlerle ilgili hükümlerinin dışında kalan ve insanların bir-
birleriyle veya bireyin toplumla yahut da toplumların birbirleriyle olan hukuki,
idari, mali, iktisadi ve beşeri ilişkilerini düzenleyen bölümü.
( Dini Terimler Sözlüğü, s.424)
33 İsmail L. Çakan, Hadis Usulü, s. 139.
107