Page 14 - Hadis 1. Ünite
P. 14

HADİS





               Dikkat edilirse Peygamber Efendimiz, rivayet etmeden önce hadisin iyice ezberlenmesi ve
            hiç değiştirilmeden aynen aktarılması gerektiğini ifade etmiştir.

               Allah’ın Resulü , bir kimsenin her işittiğini aktarmasını da yalancılık olarak görmüştür.  Bu
                                                                                                22
            sebeple sahabe, doğruluğundan kesin surette emin olmadıkça Peygamberimizin (s.a.v.) her-
            hangi bir hadisini asla rivayet etmemişlerdir.
               Rivayet esnasında dikkat edilmesi gereken birtakım ilkeler bulunduğu gibi, hadis nakleden
            ravide de birçok özellik aranmaktadır. Takdir edilecektir ki günlük hayatımızda bile bilgi edin-
            meye çalışırken belli bir özen gösteririz. Her haber verene ve verilen her habere aynı değe-
            ri vermeyiz. Konu dinimizi öğrendiğimiz hadisler olunca çok daha dikkatli olunması gerektiği
            açıktır. Her ravinin naklettiği haber, güvenilir ve sağlam kabul edilmez. Ancak gerekli şartlara
            sahip olan ravinin rivayet ettiği habere güvenilebilir.
                3.4. Sened - İsnad                                  NOT EDELİM

               Sened  kelimesi  “dayanılan  güvenilen  şey,
            belge” anlamına  gelir.  Bir hadis  terimi olarak    Tabiûn kuşağının büyük âlimlerin-
            ise hadisi rivayet eden ravilerin isim zincirine   den Muhammed b. Sîrîn:
            sened denir.                                         “Bu ilim (hadis ilmi) dindir, dininizi

               Ravi  veya  ravileri  anarak  hadis  metnini  ilk   kimden  aldığınıza  dikkat  ediniz.”  de-
            söyleyenine  ulaştırmaya,  hadis  metnini  nak-   miştir.
            leden ravileri rivayet sırasına göre sıralamaya   (Ahmed b. Hanbel, Kitabu’l-ilel, C 3, s. 67.)
            isnad denir.

               Sened ve isnad kelimeleri birbirinin yerine          TARTIŞALIM
            de kullanılabilir.

               Sened,  hadisin  bize  hangi  raviler  aracılığıyla   Abdullah  b.  Mübârek:  “İsnad
            ulaştığını gösteren belgedir. Her hadisin başında   dindendir.  Eğer  isnad  olmasay-
            mutlaka bir sened yer alır. Sened, güncel ifade-  dı  herkes  aklına  geleni  rastgele  ri-
            siyle  kaynak  göstermek  anlamındadır.  Senedsiz   vayet  etmeye  çalışırdı.”  demiştir.
            hadis rivayet etmek, belgesiz ve dayanaksız bilgi
            aktarmak gibidir. Senedi olmayan bir rivayet yok                 (Müslim, Mukaddime, 4.)
            hükmündedir. Senedsiz rivayetler “asılsız haber”     Bu  tespite  göre,  isnadla  ha-
            kabul edilir, dinî ve ilmî bir değer taşımaz.     dis  rivayet  etmenin  önemi  hakkın-
               Sahabe, senedle hadis rivayetinin temelini     da  neler  söyleyebiliriz?  Tartışınız.
            oluşturacak titizlikte hadis rivayet etmeye baş-
            lamış, sahabeden hemen sonra da her bir hadisin senedi oluşmuştur.

               Sened kavramını şu örnek üzerinden inceleyelim:

                                                 ِ
                                 ۪
                                                                     ِ
                                                                                              ۪
                                                                                      ِ
                                                                                              َ
                                  َّ
                  ى۪بَأ نع ،يثيللا دي ۪ زي  ِ نب ءاَطع نع ، ٍباهش  ِ نبا  ِ نع ،كلام ىنثدح"
                                       َ
                                                                                    ٌ
                                                                                                َّ
                        ْ َ      ْ        َ    ْ     َ ْ َ         َ      ْ    َ         َ        َ
                                                                 ِ
                                                                                              ٍ
                     ِ
                                               ِ
                متعمس اَذِإ« : َ لاق ملسو هيلع للا ىلص للا  َ لوسر نَأ  ِ ى ۪ ردخْلا د۪يعس
                                                 َ
                                                                                       ْ ُ َ
                                                                  ّٰ
                                        َّ
                                                      ّٰ
                                    َ
                                                            َّ
                                                                              َّ
                 ُ  ُ  ْ َ             َ َ َ    ْ  َ ُ        َ           ُ َ      ّ               َ
                                                                                   ِ
                                                                                                  ِ
                                                             ِ
                                                        "»نّذؤمْلا  ُ لوقي ام لثم اوُلوقف ءادنلا
                                                                                          ُ َ
                                                                        ُ
                                                                                َ ْ
                                                           ُ َ
                                                                                                َ ّ
                                                                                              َ
                                                                         َ َ
                                                                ُ
            22 Müslim, Mukaddime, 5.
                                                       24
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19