Page 3 - Fıkıh 5. Ünite
P. 3
5. Ünite - Muamelat ve Ukubat
İslam âlimlerinin çoğunluğuna göre mehir, nikâh akdi-
nin rükün veya şartlarından değildir. Bu yüzden mehirsiz
akdedilecek nikâh geçerli olur ve kadın emsal mehire hak
kazanır. Ancak Mâlikiler mehri, nikâhın bir rüknü sayarlar.
Akit sırasında tarafların konuşarak belirledikleri meh-
re, mehr-i müsemma denir. Mehir, peşin ödenebileceği
gibi sonraya da bırakılabilir. Peşin ödenecek olana, mehr-i
mu‘accel, sonraya bırakılana ise mehr-i müeccel denir.
Mehir belirlenmemiş ise kadın benzer şart ve konumda
bulunan emsallerinin aldığı ölçüde bir mehre hak kazanır. Ülkemizde aileyi korumak için Aile ve
Buna da mehr-i misil denir. Sosyal Politikalar Bakanlığı kurulmuştur.
Zifaf ve sahih halvet ile kadın tam mehre hak kazanır.
Sahih halvet kimsenin göremeyeceği ve giremeyeceği ka-
palı veya kapalı sayılan bir yerde erkek ve kadının başbaşa
kalma durumudur.
Nafaka, İslam hukukuna göre dinen evin reisi kabul
edilen erkeğin ailenin tüm fertlerinin geçim masraflarını
üstlenmesidir. Burada nafakadan kasıt evlilik nafakasıdır.
Evleninceye kadar kız çocuğun, yetişkin oluncaya kadar er-
kek çocuğun nafakasını da baba karşılar.
Ailede, bütün masraflar kocaya aittir. Kocanın zengin
1
veya fakir olması hükmü değiştirmez. Nafakanın kapsamı-
na yiyecek, içecek, tedâvi, ilaç ve bazı durumlarda hizmetçi
masrafları girer. Mesken temini ve tefrişi de kocaya aittir.
Boşanma durumunda iddet süresince koca tarafından
kadına ödenmesi gereken nafakaya boşanma nafakası de-
nir. Koca, iddet sonrasında kadına nafaka ödemek zorunda İslam anneye saygıyı emreder.
değildir.
1.1.1. Nikâh
Nikâh, şer’an aralarında evlenme engeli bulunmayan
bir erkekle bir kadının hayatlarını sürekli birleştirmelerini
sağlayan akdi ve bu yolla eşler arasında meydana gelen ev- Bir koca eşine taahhüt
lilik ilişkisini ifade eden bir kavramdır. ettiği mehri vermezse günah
işlemiş olur mu? Görüşlerinizi
Bütün peygamberlerin öğretilerinde kadın erkek birlik- arkadaşlarınızla tartışınız.
teliğini meşru kılan tek yol nikâhtır. İslam hukukuna göre
nikâhsız birliktelikler ise zina kabul edilmiş ve dinen ya-
saklanmıştır.
Ebû Musa’dan (r.a.) rivayete göre Resullullah şöyle
buyurmuştur. “Velisiz nikah asla caiz olmaz.”
(Tirmizi, Nikah, 1101)
1 bk. Bakara suresi, 233. ayet.
155