Page 27 - Fıkıh 4. Ünite
P. 27
4. Ünite - İbadat
ُ
َ
ٰ
َ
َ
َ ُ ْ َ ْ ُ ْ ْ ْ ُ َ ٌ ْ َ ْ ُ ٰ َ ْ َ ْ ُ َ ّٰ ْ ٰ ْ َ ْ َ َ ُ ُ ْ ْ َ ْ ٰ َّ َ ُ َ ُٓ َ َ َّ َ ُّ َٓ
﴾ نوملعت متنك نِا مكل يخ مكِلذ ۜ عيلا اورذو ِللا ركِذ ليِا اوعساف ِةعملا ِموي نِم ِةولصلِل يِدون اذِا اونما ني۪لا اهيا اي ﴿
ِ
“Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman hemen Allah’ı anmaya koşun ve alışverişi bırakın.
Eğer bilmiş olursanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.” (Cuma suresi, 9. ayet)
Cuma namazı kılınacak cami herkese açık ol-
malıdır. Cuma namazı İslam’ın şiarındandır. Bu
se beple açıktan ve cemaatle kılınması lazımdır.
Cuma namazının geçerli olması için imamdan
başka en az üç erkek cemaat bulunmalıdır. Bu
görüş Ebû Hanife ile İmam Muhammed’in gö-
rüşüdür. Ebû Yusuf’a göre imam hariç iki erkek
cemaat de yeterlidir. Mâliki mezhebine göre en
az on iki, Şâfii mezhebine göre en az kırk erke-
ğin hazır bulunması gerekir.
Bayram Namazı
Ramazan ve Kurban bayramlarında kılınan
iki rekâtlık namazdır. Hanefi mezhebinde Cuma Cuma namazının farzı hutbeden sonra kılınır.
namazının kendisine farz olduğu kimselere bay-
ram namazı da vaciptir. Şâfiî ve Mâliki mezhe-
bine göre müekked sünnettir. Bayram hutbesi,
Cuma hutbesi gibidir. Ancak namazdan sonra Cuma namazının kılınışıyla
okunur ve hüküm bakımından sünnettir. Şâfiî ilgili hükümlerde mezhepler
mezhebine göre kadınlar da bayram namazı kı- arasında farklılıklar nelerdir?
labilir. Araştırınız.
Bayram namazı kılınırken her rekâtında
üçer defa fazladan tekbir alınır. Bunlara zâid
tekbirler denir. Birinci rekâtta kıraattan
önce, ikinci rekâtta kıraattan sonra alınır.
Şâfiî mezhebinde birinci rekâtta yedi, ikinci
rekâtta beş zâid tekbiri alınır ve her ikisi de
kıraattan önce alınır.
Namaza sonradan yetişen kimse önce if-
titah tekbirini alır ve zâid tekbirlerini getirir.
Rükûda yetişen kişi hemen imama uyar ve
zâid tekbirlerini rükûda getirir. İkinci rekât-
ta imama yetişen birinci rekâtı kendisi kılar,
zâid tekbirlerini kıraattan sonra getirir.
Namazdan sonra imam minbere çıkar.
Tekbir ile hutbeye başlar ve oturmadan hut- Bayram, bayram namazından sonra başlar.
be okur.
89