Page 27 - Fıkıh 4. Ünite
P. 27

4. Ünite - İbadat





                     ُ
               َ
                                                                                          ٰ
                                                                                                  َ
                                              َ
            َ  ُ ْ َ ْ ُ ْ ْ  ْ ُ  َ  ٌ ْ َ ْ ُ ٰ  َ ْ َ  ْ  ُ َ ّٰ  ْ  ٰ  ْ َ ْ  َ  َ ُ ُ ْ  ْ َ ْ  ٰ  َّ  َ  ُ َ  ُٓ َ َ  َّ  َ ُّ َٓ
          ﴾ نوملعت متنك نِا مكل يخ مكِلذ ۜ عيلا اورذو ِللا ركِذ ليِا اوعساف ِةعملا ِموي نِم ِةولصلِل يِدون اذِا اونما ني۪لا اهيا اي ﴿
                                                   ِ
           “Ey iman edenler! Cuma günü namaza çağrıldığınız zaman hemen Allah’ı anmaya koşun ve alışverişi bırakın.
         Eğer bilmiş olursanız, elbette bu, sizin için daha hayırlıdır.”  (Cuma suresi, 9. ayet)
            Cuma namazı kılınacak cami herkese açık ol-
          malıdır. Cuma namazı İslam’ın şiarındandır. Bu
          se  beple açıktan ve cemaatle kılınması lazımdır.
          Cuma namazının geçerli olması için imamdan
          başka en az üç erkek cemaat bulunmalıdır. Bu
          görüş  Ebû  Hanife  ile  İmam  Muhammed’in  gö-
          rüşüdür. Ebû Yusuf’a göre imam hariç iki erkek
          cemaat de yeterlidir. Mâliki mezhebine göre en
          az on iki, Şâfii mezhebine göre en az kırk erke-
          ğin hazır bulunması gerekir.
            Bayram Namazı

            Ramazan ve Kurban bayramlarında kılınan
          iki rekâtlık namazdır. Hanefi mezhebinde Cuma        Cuma namazının farzı hutbeden sonra kılınır.
          namazının kendisine farz olduğu kimselere bay-
          ram namazı da vaciptir. Şâfiî ve Mâliki mezhe-
          bine göre müekked sünnettir. Bayram hutbesi,
          Cuma hutbesi gibidir. Ancak namazdan sonra                     Cuma namazının kılınışıyla
          okunur ve hüküm bakımından sünnettir. Şâfiî                   ilgili hükümlerde mezhepler
          mezhebine göre kadınlar da bayram namazı kı-                  arasında farklılıklar nelerdir?
          labilir.                                                      Araştırınız.
            Bayram namazı kılınırken her rekâtında
          üçer defa fazladan tekbir alınır. Bunlara zâid
          tekbirler  denir.  Birinci  rekâtta  kıraattan
          önce, ikinci rekâtta kıraattan sonra alınır.
          Şâfiî mezhebinde birinci rekâtta yedi, ikinci
          rekâtta beş zâid tekbiri alınır ve her ikisi de
          kıraattan önce alınır.
            Namaza sonradan yetişen kimse önce if-
          titah tekbirini alır ve zâid tekbirlerini getirir.
          Rükûda yetişen kişi hemen imama uyar ve
          zâid tekbirlerini rükûda getirir. İkinci rekât-
          ta imama yetişen birinci rekâtı kendisi kılar,
          zâid tekbirlerini kıraattan sonra getirir.
            Namazdan sonra imam minbere çıkar.
          Tekbir ile hutbeye başlar ve oturmadan hut-        Bayram, bayram namazından sonra başlar.
          be okur.





                                                         89
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32