Page 24 - Fıkıh 4. Ünite
P. 24

FIKIH



                                   Beş vakit namazın farzlarının kazası farzdır. Vitir namazının kazası ise
                                Hanefi mezhebine göre vaciptir. Sabah namazının sünneti ve farzı, o günün
                                istiva vaktine kadar kaza edilebilir. Öğle ve Cuma namazının ilk sünnetleri,
                                farzlarının edasından sonra son sünnetlerinden önce veya sonra kılınabi-
                                lir. Diğer sünnetlerin ise kazası gerekmez. Namazları kazaya kalan kişinin
                                namazlarını kaza etmesi, nafile namaz kılmasından daha hayırlıdır.
                                   Uyku, unutma, gaflet veya meşru olmayan nedenlerle farz namazları
                                zamanında eda etmeyen kişi için iki durum vardır: Bu kaza namazlarının
                                sayısı 5 veya daha az ise o kişiye tertip sahibi denir. Huşû içinde namaz-
                                larını kılıp tertip sahibi olarak bu dünyadan ayrılan üzerinde Allah ve Re-
                                sulünün zimmeti söz konusudur. Bu durum cennete girmeyi kolaylaştıra-
                                caktır.
                                   Kaza için belli bir vakit yoktur. Namaz kılınmayan üç vakit dışında na-
                                mazlar her zaman kaza edilebilir. (Şâfiîlere göre kaza namazları her vakit
                                kılınabilir.)
                                   Kadınlara Mahsus Hâllerde Namaz

                                   Kadınların fıtri ve biyolojik yapılarından kaynaklanan özel durumlar,
                                onlara bazı dinî muafiyet ve yükümlülükler getirmiştir. Kadınlara mahsus
                                hâller denince hayız, nifas ve istihâze terimleriyle ifade edilen üç durum
                                kastedilir. Bunlar yaratılışları gereği kadınlardan belirli yaşlar arasında ve
                                belirli dönemlerde gelen hayız kanı, doğumdan sonra belirli bir süre ge-
                                len nifas (lohusalık) kanı, bu ikisi dışında kalan ve genelde bir hastalıktan
                                kaynaklanan istihâze (özür) kanıdır. Bu üç durum temizlik, namaz, oruç,
                                Kur’an okuma, hac, cinsî münasebet, boşanma gibi birçok hükümle irti-
                                batlı olduğundan fıkıh kitaplarında ele alınır ve ayrıntılı biçimde incelenir. 38
                                                Hayız, bir nevi abdestsizlik hâli, yani hükmi kirlilik (hades)
                                             veya mazeret kabul edilir. Hayızlı kadının namaz kılmasının
                                             ve oruç tutma  sının câiz ve sahih olmadığında, yani hayzın bu
                                             iki ibadetin ifasına  engel bir mazeret sayıldığında  fakihler
                                             görüş birliğindedir. Hayız süresince terkedilen namazların
                                             kazasının  gerekmediği,  oruçların  ise  temizlendikten  sonra
                                             tutulacağı hususunda icma vardır. Hayız bitiminde kadının
                                             gusül alması gerekir.  39

                                                Hanefi mezhebine göre âdetin en az süresi 3, en uzun sü-
                                             resi 10 gündür. İki âdet arasında kalan en az te mizlik süresi
                                             de 15 gündür. Şâfii mezhebinde ise hayzın en az süresi 1 gün,
                                             en çok 15 gündür. 40
                                                Nifas yani lohusalık, fıkıh dilinde doğumdan sonra gelen
                                             kan veya bu durumun sebep olduğu hükmi kirlilik (hades)

            Yeni doğum yapmış nifas hâlindeki   hâlinin adıdır. Bu durumdaki kadına lohusa adı verilir. Kadın-
            kadını, dinimiz ibadetten sorumlu   ların hayız hâli ile ilgili dinî hükümler nifas için de geçerlidir.
                     tutmamıştır.            Nifas hâli sona eren kadının gusletmesi gerekir.

                                38  TDV İslam İlmihâli, C 1, s. 210.
                                39  bk. Buhârî, Hayız, 20; Müslim, Hayız, 69; Ebû Dâvud, Tahâret, 105.
                                40  Vehbe Zühayli, İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, C 1, s. 371.


                                                       86
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29