Page 23 - Fıkıh 4. Ünite
P. 23
4. Ünite - İbadat
Hanefi mezhebine göre yolcunun seferde, 4 rekât olan
farz namazları 2 rekât kılması vaciptir. 4 rekât kılması ise
mekruhtur. Mâliki mezhebine göre seferde 4 rekât farzları
2 kılmak sünnet, Şâfii ve Hanbeli mezhebine göre seferde 2
veya 4 kılmak câiz ve iki rekât kılmayı tercih etmek evlâdır.
Seferî kimse, seferî olmayan mukim bir imama uyarsa
namazı onunla beraber dört rekât olarak kılar. İmam sefe-
ri olursa iki rekâtta selam verir, mukim cemaat ise namazı
tam kılar. Seferîlikte durum müsait olmadığında nafile na- Hanefi mezhebi, Hac’da Arafat ve
mazlar terk edilebilir. Yolcuyken kazaya kalan dört rekâtlı Müzdelife dışında iki namazı birleştirerek
farz namazlar ikamet yerine dönülse bile iki rekât olarak kılmayı (cemi) câiz görmez.
kaza edilir.
Hanefi mezhebine göre iki namazı cem' etmek Hac’da Arafat ve
Müzdelife dışında câiz değildir. Sadece Hac'da arefe günü öğle ile ikindi
namazı, akşam ile yatsı namazı cem edilerek kılınmaktadır. Diğer mez-
hepler ise belli durumlarda bu namazları cem etmeyi câiz görmüştür.
Hasta Olanların Namazı
Ayakta durmaya gücü yetmeyen veya ayakta durması
hâlinde hastalığının uzaması yahut da artmasından korkan
bir hasta, oturduğu yerde rükû ve sec deleri yaparak
namazını kılar. Oturarak namaz kılamayan çok yaşlı ve
âciz olan hasta yan yatıp yüzünü kıbleye çevirerek veya sağ
tarafına dönerek îmâ ile namaz kılar. Sırtüstü yatıp rükû ve
secdeleri baş işareti ile yaparak da namazını kılabilir.
Namazların Kazası
Büluğa ermiş olan her Müslümanın namazları vaktinde
kılması gerekir. Namazın vaktinde kılınmasına eda, vakti Ayakta durarak namazı kılamayan kişi
içinde eksik kılınan namazın yeniden kılınmasına iâde, va- oturarak kılabilir.
kit çıktıktan sonra kılmaya ise kaza denir. Kazası kılınan
namaz, yerine getirilmiş olur. Ancak namazı bile bile vak-
tinden sonraya bırakmak doğru değildir ve Cenab-ı Hak’tan
mağfiret dilemek gereklidir.
Kur'an-ı Kerim’de şöyle buyurulmaktadır: “...Şüphesiz
ki namaz, müminler üzerine vakitleri belli bir farzdır.”
35
Resulullah'a (s.a.v.) “Amellerin en faziletlisi hangisidir?”
diye sorulmuş, O da cevaben: “Vaktinde kılınan namaz.”
36
buyurmuştur.
Namazı vaktinde kılmayanlar ağır bir şekilde Peygam-
berimiz tarafından şöyle uyarılmıştır: “Biriniz uyuyakalır veya Uyku, unutma veya bir takım nedenlerle
unutur da namazı vaktinde kılamaz ise, hatırladığı vakit o namazı farz olan vakit namazları vaktinde
kılsın; o vakit kaçırdığı namazın vaktidir.” 37 kılamayan kişi, kazasını kılmalıdır.
Namazını unutarak veya uyanamayarak vaktinde kıla-
mayan kişinin, en kısa zamanda kaza etmesi gerekir.
35 Nisa suresi, 103. ayet.
36 Buhârî, Mevâkîtü’s-salat, 5.
37 Buhari, Mevâkît, 37.
85