Page 22 - Fıkıh 4. Ünite
P. 22
FIKIH
Özel Durumlarda Namaz
Seferîlikte Namaz
Seferîlik, bir kimsenin doğup büyüdüğü, yerleştiği veya işi ge-
reği yaşamını sürdürdüğü bir yerden yaklaşık 90 km uzaklıktaki
bir yere, 15 günden az kalmak üzere yapmış olduğu yolculuktur.
34
Hanefi, Şâfii, Mâliki ve Hanbeli mezheblerinin içtihadına göre bu
mesafe yaklaşık olarak 90 km’dir. Bu, yaya yürüyüşüyle üç gün ve
üç gecelik bir mesafedir. Bu mesafeye yolculuk mesafesi denil-
mektedir.
Seferîlik, asli ikamet yerindeki meskenlerin
geride bırakılmasıyla başlar. Bir yerde 15 gün
veya daha fazla ikamet etmeye niyetlenilmesi ya-
hut asli ikamet yerine dönülmesiyle biter. Sadece
geçici ikamet yerinde 15 günden az kalındığında
ve yolculuk esnasında Seferîlik hükümleri geçer-
lidir. 90 km'den az bir mesafeye yolculuk yapan
kimse dinen Seferî olmadığı gibi, evinden çıkar-
ken en az 90 kilometre uzağa gideceğine niyet
etmeyen fakat bu kadar veya daha fazla yol giden
kimse de Seferî sayılmaz. Kişi, asıl ikamet ettiği
yerde (vatan-ı asli) namazları tam kılar.
Yolculuk durumundaki sıkıntı, zorluk, yorgun-
Her türlü ulaşım aracı ile yolculuk yapılır luk ve yıpranma durumu dinimizce dikkate alın-
ve seferîlik gerçekleşir. mış ve bazı özel kolaylıklar ge tirilmiştir.
• Seferî durumundaki kimse ayağındaki
mestlere üç gün mesh edebilir.
• Seferî olana Cuma namazı farz değildir. Ancak Cuma saa-
tinde yolculuğa çıkmak iyi karşılanmamıştır. Cuma nama-
zını kılarsa namazı geçerli olur. Seferî kişi, Cuma namazını
kılamadığı zaman öğle namazını kılmak zorundadır.
• Seferî olan kimse dört rekâtlı farz namazları iki rekât kılar.
Üç rekât olan akşam ve vitir namazı olduğu gibi kılınır. Mü-
ekked sünnetler, gayrı müekked sünnet hâline gelir. Sün-
net namazları (bir içtihada göre sabah ve akşamın sünnet-
leri hariç) kılmayabilir.
• Seferî kimseye bayram namazları
vacip değildir. Fakat kılarsa namazı ge-
çerli olur.
• Namaz konusu dışında Seferîlikle
ilgili başka hükümler de bulunmaktadır.
Mesela Ramazan ayında yolcu olan kişi,
orucunu tutmayıp erteleyebilir. Ancak
tutması daha faziletlidir. Daha sonra tut-
Seferîlik, kişinin ikamet ettiği yerden yaklaşık olarak madığı orucunu kaza eder. Keza yolcuya
90 km uzağa yolculuk etmesidir.
kurban kesmek de vacip değildir.
34 Dinî Terimler Sözlüğü, s. 406,
84