Page 30 - Fıkıh 4. Ünite
P. 30
FIKIH
Teravih namazı, yatsı namazından sonra kılınır. Uygun olan
şekli vitir namazından önce kılınmasıdır. Ancak vitirden
sonra da kılınması caizdir.
Teravih namazı, İslam ülkelerinin çoğunda cemaat ile,
iki rekâtte bir selam verilerek toplamda yirmi rekât olarak
kılınmaktadır. Hz. Ömer’in (r.a.) uygulamasına binaen
bütün mezheplerde temel kabul edilen yirmi rekât kılma
hükmünün yanında Mâlikî mezhebinde otuz altı rekât ve Şâfii
mezhebinde ise 8 rekât da kılınabileceği şeklinde görüşler
“Allahım Hz. Muhammed’ ve O’nun ailesine, de bulunmaktadır.
O’na tabi olanlara esenlik ve selam ulaştır.”
Teravih namazı ikişer veya dörder rekât olarak kılınabilir.
Her dört rekâtta bir salavat, ilahi vb. okunarak tervihâ yapılır.
Dört rekât kılınırken ilk oturuşta Tahiyyat duasından son-
ra Salli ve Bârik duaları okunur ve 3. rekâtta kıraata Süb-
haneke duası ile başlanır. Şâfii mezhebine göre ikişer rekât
şeklinde kılınır, dört rekât şeklinde kılınmaz.
Tahiyyetül Mescid
Ziyaret etme, itikâfta bulunma, ilim öğrenme gibi ibadet
amacıyla camiye giren kimsenin oturmadan önce iki rekât
namaz kılması müstehaptır. Bu namaz, Allah’ın mabedine
saygı ifade eder. Resulullah şöyle buyurmuştur: “İçinizden
biri, bir mescide girince oturmadan önce iki rekât namaz
kılsın!” Özellikle bir camiye ziyaret amacıyla gidildiğinde
45
tahiyyetül mescid namazı kılmaya gayret gösterilmelidir.
Duha (Kuşluk) Namazı
Güneşin bir mızrak boyu yükselmesinden yani gü-
neşin doğuşundan takriben 45 dakika sonra başlayıp
zeval vaktine kadar olan zaman içinde iki ile sekiz rekât
arasında kılınan namaza Duhâ namazı adı verilir. Se-
kiz rekât kı lınması daha faziletlidir. Âişe (r.a.) şunları
söylemiştir: “Ben, Resulullah’ın bir defasında duhâ
namazı kıldığını gördüm. Hayat boyu bir daha onu terk
etmedim.” 46
"İnsanın her gün, her bir uzvu için Evvâbin Namazı
sadaka vermesi gerekir. İki rekât Akşam ile yatsı namazı arasında kılınan iki, dört
kuşluk namazı buna kâfi gelir.”
(Müslim, Müsâfirîn, 84) veya altı rekâtlı olarak kılınan bir namazdır. Hadis-i
şerifte Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurur: “Kim akşam
ile yatsı arasında namaz kılarsa işte o evvâbîn (Allah’a
yönelenlerin) namazıdır.” 47
45 Buhârî, Salat, 60.
46 Buhârî, Teheccüd, 5.
47 Tirmizî, Salat, 32.
92