Page 8 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 8
DİNLER TARİHİ
BEYİN FIRTINASI
Kimilerine göre kast sistemi, toplumsal istik-
Tek tanrılı dinlerdeki ahiret inancı ile rarı sağlama ve Hindulara kimlik kazandırma iş-
Hinduizm’deki karma ve tenasüh inancı levi görmektedir. Bu yüzden gerekli ve yerinde-
6
üzerine bir beyin fırtınası yapınız. dir. Bazılarına göre de kişinin hangi sosyal sınıfta
dünyaya geleceğini, önceki hayatında yaptığı
işlerin (karma) niteliği (iyi veya kötü oluşu) be-
lirlediği için kast sisteminin dinî bir yönü vardır.
DÜŞÜNELİM/YORUMLAYALIM
Kast sistemine göre bir kişinin doğuştan şanslı
Hindular doğumdan gelen eşitsizlikleri veya şanssız olması, geçmişteki kendi iradi eylem-
samsara ve karma yasasına bağlarlar. lerinin bir sonucudur. Alt kasttakiler veya kast dışı
Hinduizm'deki kast teşkilatı açısından
yorumlayınız. olanlar kötü eylemleri sebebiyle, üst kasttakiler
ise iyi eylemleri sebebiyle burada bulunmaktadır.
Her dönemde kast sistemine yönelik içeri- NOT EDELİM
den ciddi eleştiriler yöneltilmiştir. MÖ 6. yüzyıl-
da Budda ve Mahavira, 16. yüzyılda Guru Nanak
ve 20. yüzyılda Mahatma Gandi bunlardan sa- Hinduizm’de Kadın:
dece birkaçıdır. • Kadınlar kutsal Vedaları
okuyamaz ve ritüellere katılamazlar.
Gandi, kast dışı kabul edilen ve dışlanan par-
ya sınıfına sahip çıkmış, onları tanrının çocukları • Kadının öncelikli görevi kocasına
(Hari-jan) olarak isimlendirmiştir. Gandi, huku- itaat edip ona hizmet etmektir. Kadının
dini, gurusu, biricik işi, her şeyi kocasıdır.
ken sınıfsız bir grup olamayacağını söyleyerek,
parya sınıfına yönelik ayırımları kaldırmak iste- • Kadınlar, tıpkı şudralar ve
miştir. Fakat bu ve benzeri çabalara rağmen paryalar gibi hayatın dört evresini
parya sınıfı hâlen varlığını sürdürmektedir. yaşamakla mükellef değildir.
BİLGİ KUTUSU
Hinduizm’de Hayatın “Dört Evresi” Vardır:
1.Öğrencilik Dönemi: Kişi kutsal metinleri okuyarak dini öğrenir ve hayata hazırlanır.
2.Aile Hayatı: Kişi topluma ve ülkesine karşı sorumluluklarını yerine getirir.
3.İnziva ve Riyazet Dönemi: Kişi ailesini terk eder ve hayatın problemlerinden kaçarak uzakta
inzivaya çekilir.
4.Dilencilik Dönemi: Ailesiyle tüm bağlarını koparır ve kendini dine adayarak dilencilikle
hayatını sürdürür.
6 Fuat Aydın, “Hint Dinleri I: Hinduizm-Cayinizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 25.
88