Page 8 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 8

DİNLER TARİHİ






                      BEYİN FIRTINASI
                                                           Kimilerine göre kast sistemi, toplumsal istik-
               Tek tanrılı dinlerdeki ahiret inancı ile   rarı sağlama ve Hindulara kimlik kazandırma iş-
            Hinduizm’deki karma ve tenasüh inancı      levi görmektedir.  Bu yüzden gerekli ve yerinde-
                                                                        6
            üzerine bir beyin fırtınası yapınız.       dir. Bazılarına göre de kişinin hangi sosyal sınıfta
                                                       dünyaya  geleceğini,  önceki  hayatında  yaptığı
                                                       işlerin (karma) niteliği (iyi veya kötü oluşu) be-
                                                       lirlediği için kast sisteminin dinî bir yönü vardır.
                DÜŞÜNELİM/YORUMLAYALIM
                                                           Kast sistemine göre bir kişinin doğuştan şanslı
               Hindular doğumdan gelen eşitsizlikleri   veya şanssız olması, geçmişteki kendi iradi eylem-
            samsara  ve  karma  yasasına  bağlarlar.   lerinin bir sonucudur. Alt kasttakiler veya kast dışı
            Hinduizm'deki  kast  teşkilatı  açısından
            yorumlayınız.                              olanlar kötü eylemleri sebebiyle, üst kasttakiler
                                                       ise iyi eylemleri sebebiyle burada bulunmaktadır.
             Her dönemde kast sistemine yönelik içeri-                  NOT EDELİM
          den ciddi eleştiriler yöneltilmiştir. MÖ 6. yüzyıl-
          da Budda ve Mahavira, 16. yüzyılda Guru Nanak
          ve 20. yüzyılda Mahatma Gandi bunlardan sa-          Hinduizm’de Kadın:
          dece birkaçıdır.                                     •   Kadınlar     kutsal    Vedaları
                                                            okuyamaz ve ritüellere katılamazlar.
             Gandi, kast dışı kabul edilen ve dışlanan par-
          ya sınıfına sahip çıkmış, onları tanrının çocukları   •   Kadının öncelikli görevi kocasına
          (Hari-jan) olarak isimlendirmiştir. Gandi, huku-  itaat edip ona hizmet etmektir. Kadının
                                                            dini, gurusu, biricik işi, her şeyi kocasıdır.
          ken sınıfsız bir grup olamayacağını söyleyerek,
          parya sınıfına yönelik ayırımları kaldırmak iste-    •   Kadınlar,   tıpkı   şudralar   ve
          miştir.  Fakat  bu  ve  benzeri  çabalara  rağmen   paryalar  gibi  hayatın  dört  evresini
          parya sınıfı hâlen varlığını sürdürmektedir.      yaşamakla mükellef değildir.





                                              BİLGİ KUTUSU


               Hinduizm’de Hayatın “Dört Evresi” Vardır:
               1.Öğrencilik Dönemi: Kişi kutsal metinleri okuyarak dini öğrenir ve hayata hazırlanır.

               2.Aile Hayatı: Kişi topluma ve ülkesine karşı sorumluluklarını yerine getirir.

               3.İnziva ve Riyazet Dönemi: Kişi ailesini terk eder ve hayatın problemlerinden kaçarak uzakta
            inzivaya çekilir.

               4.Dilencilik  Dönemi:  Ailesiyle  tüm  bağlarını  koparır  ve  kendini  dine  adayarak  dilencilikle
            hayatını sürdürür.




          6  Fuat Aydın, “Hint Dinleri I: Hinduizm-Cayinizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 25.




                                                        88
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13