Page 7 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 7

DİNLER TARİHİ




             Tenasüh inancının nedenleri arasında, insandaki ölümsüzlük arzusu ile kötülük problemine
          makul bir cevap bulma çabası vardır. Çünkü Hindular doğumdan gelen eşitsizlikleri ve bireysel
          farklılıkları samsara ve karma yasasıyla açıklarlar.  Doğum-ölüm girdabından ve bunun sebep
                                                           4
          olduğu acı ve ıstıraptan kurtulmayı (mokşa/nirvana) hayatın amacı kabul ederler.
             İslam düşüncesinde tenasüh öğretisi, ahiret
          inancıyla çelişmesi, ruhun birliği ve sorumluluk il-           ARAŞTIRALIM
                                                   5
          kesine aykırılığı gibi sebeplerle reddedilir.  İslam
          inancında zaman çizgiseldir. İnsan öldükten son-       İslam’ın  Hindistan’a  girişinden  sonra
          ra onun ruhu artık bu dünyaya bir daha döne-        Hindu dinî yaşantısında ne gibi gelişmeler
          mez. Yeniden dirilme sadece kıyamet gününde         yaşanmıştır? Araştırınız.
          olacaktır.  Kur’an-ı  Kerim’de  ölüm  gelince  veya
          cehennemi gördüklerinde kâfirlerin tekrar dünyaya dönüp mümin olmayı ve iyi işler yapmayı
          dileyecekleri anlatılır. Fakat yeniden dirilmenin ancak kıyamet gününde olacağı, onlara bir şans
          verilse bile aynı yanlışları yine tekrarlayacakları belirtilir. Bu ayetler, tenasüh inancını savunan-
          ların öne sürdüğü, ruhun tekâmülü ve hakikati bulabilmesi için birçok kez dünyaya gelmenin
          gerektiği görüşünü çürütmektedir.
             Toplumsal Düzen ve Kast Sistemi : Hint top-
          lumu dört ana sınıftan oluşur. Bunlar, Brahmin-
          ler,  Kşatriyalar,  Vaişyalar  ve  Şudralar’dır.  Kast
          sisteminin  nasıl  başladığı  tam  olarak  bilinme-
          mektedir. Bir kasta mensup olmak doğumla ka-
          zanıldığı için sınıflar arası geçişlere izin verilmez.

             Toplumda bir de kast dışında tutulan Parya-
          lar sınıfı vardır. Onlar konumlarının düşüklüğü
          sebebiyle kendilerini ezilmişler olarak nitelerler.
          Sosyal hayatta paryalara yönelik birçok kısıtla-
          ma ve ayrımcılık göze çarpar. Örneğin kamuya
          açık bazı yerlere girmeleri veya kendileri için ay-
          rılan yerlerin dışında oturmaları yasaktır. Ancak
          belli başlı yerlerde alışveriş yapmalarına izin ve-          Brahmin sınıfına mensup bir Hindu
          rilir. Fiziksel ve ruhsal bakımdan kirli kabul edil-
          dikleri için Hindu tapınaklarına girmeleri yasaktır.
                               1. Brahminler: Din adamları
                                                                                TARTIŞALIM
                              2. Kşatriyalar: Savaşçılar ve politikacılar
         Toplum Düzeni:                                                      Hinduizm’deki    karma
           Kast Sistemi        3. Vaişyalar: Çiftçiler ve tüccarlar        anlayışının İslam’daki kader
                                                                           inancından   farkı   nedir?
                               4. Şudralar: İşçiler ve hizmetçiler         Tartışınız.

                               Paryalar: Sınıfsızlar veya ezilmişler

          4  Mahmut Aydın, Anahatlarıyla Dinler Tarihi, s. 77.
          5  Adnan Bülent Baloğlu-Mehmet Bulğen, “Tenasüh: İslam Düşünce Tarihinde”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 40, s.
            444.




                                                        87
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12