Page 7 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 7
DİNLER TARİHİ
Tenasüh inancının nedenleri arasında, insandaki ölümsüzlük arzusu ile kötülük problemine
makul bir cevap bulma çabası vardır. Çünkü Hindular doğumdan gelen eşitsizlikleri ve bireysel
farklılıkları samsara ve karma yasasıyla açıklarlar. Doğum-ölüm girdabından ve bunun sebep
4
olduğu acı ve ıstıraptan kurtulmayı (mokşa/nirvana) hayatın amacı kabul ederler.
İslam düşüncesinde tenasüh öğretisi, ahiret
inancıyla çelişmesi, ruhun birliği ve sorumluluk il- ARAŞTIRALIM
5
kesine aykırılığı gibi sebeplerle reddedilir. İslam
inancında zaman çizgiseldir. İnsan öldükten son- İslam’ın Hindistan’a girişinden sonra
ra onun ruhu artık bu dünyaya bir daha döne- Hindu dinî yaşantısında ne gibi gelişmeler
mez. Yeniden dirilme sadece kıyamet gününde yaşanmıştır? Araştırınız.
olacaktır. Kur’an-ı Kerim’de ölüm gelince veya
cehennemi gördüklerinde kâfirlerin tekrar dünyaya dönüp mümin olmayı ve iyi işler yapmayı
dileyecekleri anlatılır. Fakat yeniden dirilmenin ancak kıyamet gününde olacağı, onlara bir şans
verilse bile aynı yanlışları yine tekrarlayacakları belirtilir. Bu ayetler, tenasüh inancını savunan-
ların öne sürdüğü, ruhun tekâmülü ve hakikati bulabilmesi için birçok kez dünyaya gelmenin
gerektiği görüşünü çürütmektedir.
Toplumsal Düzen ve Kast Sistemi : Hint top-
lumu dört ana sınıftan oluşur. Bunlar, Brahmin-
ler, Kşatriyalar, Vaişyalar ve Şudralar’dır. Kast
sisteminin nasıl başladığı tam olarak bilinme-
mektedir. Bir kasta mensup olmak doğumla ka-
zanıldığı için sınıflar arası geçişlere izin verilmez.
Toplumda bir de kast dışında tutulan Parya-
lar sınıfı vardır. Onlar konumlarının düşüklüğü
sebebiyle kendilerini ezilmişler olarak nitelerler.
Sosyal hayatta paryalara yönelik birçok kısıtla-
ma ve ayrımcılık göze çarpar. Örneğin kamuya
açık bazı yerlere girmeleri veya kendileri için ay-
rılan yerlerin dışında oturmaları yasaktır. Ancak
belli başlı yerlerde alışveriş yapmalarına izin ve- Brahmin sınıfına mensup bir Hindu
rilir. Fiziksel ve ruhsal bakımdan kirli kabul edil-
dikleri için Hindu tapınaklarına girmeleri yasaktır.
1. Brahminler: Din adamları
TARTIŞALIM
2. Kşatriyalar: Savaşçılar ve politikacılar
Toplum Düzeni: Hinduizm’deki karma
Kast Sistemi 3. Vaişyalar: Çiftçiler ve tüccarlar anlayışının İslam’daki kader
inancından farkı nedir?
4. Şudralar: İşçiler ve hizmetçiler Tartışınız.
Paryalar: Sınıfsızlar veya ezilmişler
4 Mahmut Aydın, Anahatlarıyla Dinler Tarihi, s. 77.
5 Adnan Bülent Baloğlu-Mehmet Bulğen, “Tenasüh: İslam Düşünce Tarihinde”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 40, s.
444.
87