Page 10 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 10

DİNLER TARİHİ




             Ölü Yakma Geleneği: Hindular ölülerini ya-
          karlar. Cesedin yakılmasından sonra ruhun var-                  TARTIŞALIM
          lığını devam ettirdiğine inanılır. Ceset yakılarak
          bedenden  ayrılan  ruhun  yeni  bir  bedene  gir-
                                                                 Hinduların  ölü  yakma  geleneğinin
          mesine  yardımcı  olunduğu  düşünülür.  Ayrıca      temelinde  yatan  unsurları  araştırarak
          insanın  evrende  bulunan  dört  temel  unsurdan    arkadaşlarınızla aranızda tartışınız.
          (hava, su, ateş, toprak) oluşması nedeniyle, yak-
          ma eyleminin tekrar bu dört unsura dönüşü ifa-
          de ettiğine inanılmaktadır.

             Bu dünyadaki eylemleri sebebiyle kurtuluşu (mokşa) gerçekleştiremeyen ruhlar, karmala-
          rına uygun bir bedenle yeniden dünyaya gelirler. Kurtuluşu gerçekleştirmiş olanlar ise evrensel
          ruh atmanla birleşerek bu dünyaya bir daha gelmezler. Bu yüzden kurtuluşa erdiğine inanılan
          kişilerin cesedi yakılmaz, toprağa gömülür.

             Cesedi yakma görevi ölenin oğlu veya bir erkek akrabasına aittir. Bu yüzden erkek çocuk
          sahibi olmak Hindular için büyük önem taşır. 8

             Hinduizm’de Semboller



                                     Om: Mistik etkisi olduğuna inanılan en kutsal hecedir. Om hecesi,
                                     kutsal  metinlerin  ve  duaların  okunmasından  önce;  Yoga  ve
                                     meditasyon yaparken söylenir.






                                     Svastika: Kökeni çok eski tarihlere dayanır. Hinduizm’de mutluluk
                                     ve  şans  getirdiğine  inanılan  en  uğurlu  semboldür.  Evlerin  ve
                                     tapınakların girişinde, hediyelik eşyalarda, düğün ve bayramlarda
                                     dinî motif olarak tenasüh ve döngüsel hayatın da sembolüdür.



                                     Kutsal İnek: Doğurganlık ve bereketin sembolüdür. Hindistan’da
                                     ineğin  kutsallığını  nasıl  başladığı  bilinmemektedir.  Kutsal  inek
                                     kültünün  dinî  değil,  ekonomik  olduğunu  düşünenler  de  vardır.
                                     İneğin sütü, peyniri, yoğurdu ve tereyağının temel besin maddeleri
                                     olması,  dışkısının  tezek  olarak  idrarının  ise  tedavi  amacıyla
                                     kullanılıyor  olması  ona  Hint  toplumunda  ayrıcalıklı  bir  konum
                                     kazandırmıştır.  İneklerin  tabu  ve  dokunulmaz  oldukları  inancı,
                                     günümüzde  de  devam  etmektedir.  Fakat  bu  durum  ineklerin
                                     sahipsiz ve bakıma muhtaç olmalarına yol açmaktadır.





          8  Ali İhsan Yitik, “Hinduizm”, Dinler Tarihi El Kitabı, s. 345.


                                                        90
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15