Page 14 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 14

DİNLER TARİHİ


             •  Kişilerin cinsiyetine ve hangi kasttan olduğuna bakmaksızın herkesle görüşmesi ka-
                dınları ve alt kastakileri etkilemiştir.

             Bu söylemlerin sonucunda birçok kişi, Budda’nın öğretilerine meyletmiş ve takipçi sayısı

          önemli oranda artmıştır. Böylece sangha ismi verilen Budist manastırları oluşmaya başlamıştır.
                                     Budist Mezhepleri:

                                           BUDDA
             THERAVADA                                            MAHAYANA
           Hinayana/ Küçük                                       Büyük Araba
                Araba                                              (I. Yüzyıl)
              (MÖ.4. yy)


               Sri Lanka
           Güney Doğu Asya             Tibet Budizmi      Pure Land       Zen Budizmi       Nichiren
                                           (7. yy)         Budizmi          (11. yy)         Budizmi
                                                            (4. yy)
                                                               Japonya-Kore-Çin
             2.2. Budizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar



             Budizm’de İnançlar


             Tanrı: Budizm’in kurucusu Budda’nın
          söylemlerine  bakıldığında  Tanrı  konu-
          sunda  tam  bir  "ilgisizlik"  göze  çarpar.
          Hinduizm’de  "ebedi  ve  değişmez  öz"
          olarak kabul edilen atman inancına kar-
          şılık Budda, anatta/anatman yani "hiçbir
          özün  olmadığı"  şeklinde  bir  görüş  dile
          getirir. Hiçbir özün varlığını kabul etme-
          yen bu düşünce de Budda’nın Tanrı dü-
          şüncesine  bakışını  göstermektedir.   Bu
                                             11
          nedenle  Budizm'de  bir  Tanrı  inancının
          olmadığını  söyleyen  bilim  insanları  da
          bulunmaktadır.                                            Jogyesa Tapınağı (Seul/ Kore)

             Tanrı  kavramı  gibi  metafizik  sorulara  cevap  vermeyen  Budda’nın,  sonraki  süreçte
          heykellerinin  ve  suretlerinin  yapılmaya  başlandığı  görülmektedir.  Günümüz  Budist
          tapınaklarında Budda’nın heykelleri Tanrı ile ilgili boşluğu doldurur bir şekilde yerini almıştır.

             Kutsal  Kitap:  Budda,  kendinden  sonra                     ARAŞTIRALIM
          öğretilerini  ihtiva  eden  bir  kitap  veya  metin
          bırakmamıştır.   Günümüzde       kullanılan   ve       Konsillerin    Hıristiyanların   ve
          Tripitaka  (Üç  Sepet)  şeklinde  isimlendirilen     Budistlerin    kutsal      kitaplarının
          külliyat, Budda’nın ölümünden sonraki yüzyıllar      şekillenmesindeki rolünü araştırınız.
          içinde konsiller aracılığıyla belirlenmiştir.
          11  Nyogen Senzaki, Ruth Strout McCandless, Budizm ve Zen, s. 23-26



                                                        94
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19