Page 14 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 14
DİNLER TARİHİ
• Kişilerin cinsiyetine ve hangi kasttan olduğuna bakmaksızın herkesle görüşmesi ka-
dınları ve alt kastakileri etkilemiştir.
Bu söylemlerin sonucunda birçok kişi, Budda’nın öğretilerine meyletmiş ve takipçi sayısı
önemli oranda artmıştır. Böylece sangha ismi verilen Budist manastırları oluşmaya başlamıştır.
Budist Mezhepleri:
BUDDA
THERAVADA MAHAYANA
Hinayana/ Küçük Büyük Araba
Araba (I. Yüzyıl)
(MÖ.4. yy)
Sri Lanka
Güney Doğu Asya Tibet Budizmi Pure Land Zen Budizmi Nichiren
(7. yy) Budizmi (11. yy) Budizmi
(4. yy)
Japonya-Kore-Çin
2.2. Budizm’de İnanç, Ritüeller, Semboller ve Kutsal Mekânlar
Budizm’de İnançlar
Tanrı: Budizm’in kurucusu Budda’nın
söylemlerine bakıldığında Tanrı konu-
sunda tam bir "ilgisizlik" göze çarpar.
Hinduizm’de "ebedi ve değişmez öz"
olarak kabul edilen atman inancına kar-
şılık Budda, anatta/anatman yani "hiçbir
özün olmadığı" şeklinde bir görüş dile
getirir. Hiçbir özün varlığını kabul etme-
yen bu düşünce de Budda’nın Tanrı dü-
şüncesine bakışını göstermektedir. Bu
11
nedenle Budizm'de bir Tanrı inancının
olmadığını söyleyen bilim insanları da
bulunmaktadır. Jogyesa Tapınağı (Seul/ Kore)
Tanrı kavramı gibi metafizik sorulara cevap vermeyen Budda’nın, sonraki süreçte
heykellerinin ve suretlerinin yapılmaya başlandığı görülmektedir. Günümüz Budist
tapınaklarında Budda’nın heykelleri Tanrı ile ilgili boşluğu doldurur bir şekilde yerini almıştır.
Kutsal Kitap: Budda, kendinden sonra ARAŞTIRALIM
öğretilerini ihtiva eden bir kitap veya metin
bırakmamıştır. Günümüzde kullanılan ve Konsillerin Hıristiyanların ve
Tripitaka (Üç Sepet) şeklinde isimlendirilen Budistlerin kutsal kitaplarının
külliyat, Budda’nın ölümünden sonraki yüzyıllar şekillenmesindeki rolünü araştırınız.
içinde konsiller aracılığıyla belirlenmiştir.
11 Nyogen Senzaki, Ruth Strout McCandless, Budizm ve Zen, s. 23-26
94