Page 6 - Dinler Tarihi 4. Ünite
P. 6

DİNLER TARİHİ





             Birinci gruptaki Hindu yazılı metinleri dinin teorik dayanağını oluşturur. İkinci grupta yer
          alan kitaplar -özellikle Ramayana ve Mahabharata destanları- ise efsaneler yanında din, hukuk,
          siyaset ve felsefe konularına yer verir.

                        NOT EDELİM                        Dünyanın  en  uzun  destanlarından  biri  olan
                                                      Mahabharata  Şankara  ve  Mahatma  Gandi  gibi
               Tenasüh,   ölen   kişinin   ruhunun    pek çok filozof ve devlet adamına ilham kaynağı
            -ödül veya ceza olarak- bir başka insan,   olmuştur. 2
            hayvan, böcek, bitki veya cansız varlıklara
            geçmesidir.                                   Karma ve Tenasüh: Hint dinlerinde tek tanrılı
               Reenkarnasyon    ise   ölen   kişinin   dinlerde olduğu gibi dünyanın bir sonu (kıyamet),
            ruhunun  -tekâmül  için-  sadece  insan   öldükten sonra yeniden dirilme, ahiret, dünyada-
            bedenine geçmesidir.                      ki eylemlerin karşılığı olarak cennet ve cehennem
                                                      inancı yoktur.

                                                          Hindularda zaman döngüseldir, bir başlangıcı
                                                    ve sonu yoktur. Varlık âlemindeki her şey doğum-ö-
                              Ölüm                  lüm-gene doğum şeklinde bir döngüye tabidir.
                             Yeniden
                             Doğum                      Hinduizm’de insanın dünya hayatı keder ve sı-
                  Ölüm                   Ölüm       kıntıdan ibarettir. İnsan, kurtuluşa (mokşa/nirvana)
                 Yeniden                Yeniden
                 Doğum                   Doğum      ulaşıncaya  kadar  sonsuz  bir  döngü  içerisinde  ye-
                             Samsara                niden doğmaya ve sıkıntılarla dolu dünya hayatını
                             (Ölüm ve
                             Doğum                  tekrar tekrar yaşamaya mahkûmdur.
                             Döngüsü)
                                                        Türkçede ruh göçü olarak ifade edilen tenasüh,
                   Ölüm                 Ölüm
                  Yeniden              Yeniden      ruhun  bir  bedenden  başka  bir  bedene  geçmesi,
                  Doğum                 Doğum       birbirini izleyen hayatlarda fiziksel bir biçim alması-
                              Ölüm
                             Yeniden                dır. Hindular bu döngüyü samsara kavramıyla ifade
                             Doğum
                                                    ederler. 3

                                                        Karma ise kişinin geleceğini belirleyen ve sam-
                                                        sara çarkını (doğum-ölüm döngüsü) döndüren,
                        NOT EDELİM                      ruhun yeniden doğuşunu belirleyen sebep so-
                                                        nuç  yasasıdır.  Dolayısıyla  karma,  ne  ekersen
                                                        onu biçersin şeklinde tanımlanabilir. Buna göre
               Hindularda    zaman     döngüseldir,
            bir  başlangıcı  ve  sonu  yoktur.  Varlık   bütün varlıklar, kendi kaderlerini kendileri şe-
            âlemindeki  her  şey  doğum-ölüm-gene       killendirir.
            doğum şeklinde bir döngüye tabidir.
                                                            Hindular, karma ve tenasüh inancı sebebiy-
               İslam inancında ise zaman çizgiseldir.   le ölümü mutlak son olarak değil, yeni bir dün-
            Ruh,  bir  kez  doğar  ve  ölür.  Öldükten   yevi hayatın başlangıcı olarak görürler. Karma
            sonra  ruh  artık  bu  dünyaya  bir  daha   yasasına göre sonsuz doğum ve ölümler içinde
            dönemez.    Yeniden   dirilme   sadece
            kıyamet gününde olacaktır.                  ruh,  insan,  hayvan  veya  bitki  olarak  dünyaya
                                                        gelebilir.


          2  Fuat Aydın, “Hint Dinleri I: Hinduizm-Cayinizm”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 25.
          3  Ali İhsan Yitik, “Tenasüh”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 442.



                                                        86
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11