Page 15 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 15
4. Ünite GÜNCEL DİNÎ MESELELER
Gıda üretimi konusunda teknolojinin geliştiği günümüzde ortaya çıkan meseleler, gıda-
ların dinî hükümlerinin tam olarak bilinememesiyle ilgili değildir.Daha çok gıda maddelerinin
günümüzde İslami kurallara göre elde edilip edilmediği, katkı maddeleri kullanılıp kullanılma-
dığı, genetiği ve öz niteliği değiştirilmiş yiyecek ve içecek olup olmadığıyla ilgilidir. Hayvansal
gıdaların İslami kurallara uygunluğu konusundaki hükümler kısaca şöyledir:
1. Eti yenen hayvanların beslenme şekli önemlidir. Dinen temiz ve helal olmayan şey hay-
vanlara yem olarak verilemez. Hayvanların kesim işleminin kolaylığı açısından uygulanan
elektroşok ve benzeri sersemletme yöntemleri, hayvanın boğazlanmadan önce ölmesine
sebep olmamalıdır.
2. Seri kesim için düğmeye basan kişinin Müslüman veya ehli kitaptan olması, Allah’tan (c.c.)
başkası adına kesmeye niyetlenmemesi, kesim için düğmeye basarken Allah’ın (c.c.) adını
anmayı kasten terk etmemiş olması gerekmektedir. Ehli kitabın kestikleri İslami kurallara
uygun olursa yenilebilir.
3. Kümes hayvanlarının tüylerinin yolumunda iki şekilde uygulama vardır. Birincisi kuru yo-
lumdur ki bu uygulamada hayvanların ıslatılmadan tüylerinin yolunması söz konusudur.
İkincisi sulu yolum, kesilen kümes hayvanlarının iç organları ve pislikleri çıkarılmadan be-
lirli bir sıcaklıktaki suyun içinde birkaç dakika bekletilmeleri biçiminde uygulanmaktadır.
Günümüz İslam bilginlerinden bir kısmı bu yöntemi necis (kirli, pis) suyun ete geçmesi
ihtimali olduğu için caiz görmemişlerdir. Bu görüşün aksini savunan âlimler de bulunmak-
tadır. İslami kurallar bakımından sulu yolumu sakıncalı görmeyenler, dış kısmı pislenen etin
pişmeden önce yıkanarak temizlenmesi düşüncesini savunmaktadırlar. 29
YAZALIM
Bir gün Abdullah b. Mes'ud’a pek çok hususta görüşü sorulduğunda o şöyle demiştir: “Bir
zamanlar biz hiç hüküm veremezdik, daha sonraları Allah takdir buyurdu da bu gördüğünüz
seviyeye ulaştık. Bundan sonra sizden biriniz, hüküm verilmesi gereken bir sorunla karşıla-
şırsa, Allah'ın Kitabı'ndaki hükümlere göre karar versin. Allah'ın Kitabı'nda bulunmayan bir
işle karşılaşırsa, Hz. Peygamber'in (s.a.v.) hükümleriyle meseleyi çözmeye çalışsın. Allah'ın
Kitabı'nda ve Resulullah'ın (s.a.v.) hükümlerinde söz konusu edilmeyen bir mesele ile kar-
şılaşırsa, salih insanların verdiği hükümlere göre cevap versin. Allah'ın Kitabı'nda, Hz. Pey-
gamberin (s.a.v.) hükümlerinde ve salih insanların fetvalarında bulunmayan bir durumda
ise, kendi görüşüne göre ictihat etsin. 'İctihat etmekten korkuyorum. Ben korkuyorum.'
demesin. Çünkü helal bellidir. Haram da bellidir, bu ikisinin arasında ise (helal mi haram mı
olduğu belli olmayan) şüpheli meseleler vardır. Seni şüpheye düşüren şeyleri bırak, şüphe
duymadığın şeylere bak.” (Nesâî, Âdâb-ı Kudât, 11.)
Yukarıdaki örnek olaydan hareketle dinî hüküm verilirken Abdullah b. Mes'ud'un (r.a.)
tavsiye ettiği sıra nasıl olmalıdır? Yazınız.
1) 2)
3) 4)
29 TDV, İslam ve Toplum İlmihal, C 2, s. 45-50.
110