Page 10 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 10
5. ÜNİTE
Görsel 5.8: Ağlama Duvarı
Yahudilikte kutsal kabul edilen mekânlardan biri de Yahudilerin Ağlama Duva-
rı olarak adlandırdıkları Süleyman Mabedi’nin batı duvarıdır. Bu mekân, Yahudiler için
önemli bir ibadet ve dua alanıdır. Roma saldırısında tahrip edilen mabedin sadece batı
duvarı kalmıştır.
Günümüz Yahudi Mezhepleri
Yahudilikte tarih içerisinde pek çok mezhep ortaya çıkmıştır. Bunlardan bazıları
günümüzde de varlıklarını devam ettirmektedir.
Ortodoks Yahudilik: Ortodoks Yahudiler, Hz. Musa’nın (a.s.) getirdiği ve değişik-
liğe uğramadığına inandıkları kanunlara uymaya çalıştıklarını ifade ederler. Dünya üze-
rindeki Yahudilerin çoğunluğunu oluşturan bu grup, dinin emirlerine uyulduğu takdirde
Hz. Davud (a.s.) soyundan bir mesihin geleceğine ve Yahudiliği egemen bir güç hâline
getireceğine inanırlar. Bu sebeple cumartesi yasaklarına uyarlar ve Tevrat’ın Hz. Mu-
sa’ya (a.s.) geldiği şekliyle aslını koruduğunu kabul ederler.
Reformist Yahudilik: Avrupa’daki Yahudiler arasında ortaya çıkan, din ile dünya
işlerini birbirinden ayırılmasını savunan laik bir anlayışı temsil eden Yahudi mezhebi-
dir. Reformist Yahudiler, Tevrat’ın hükümlerinin pek çoğunun geçerliliğini yitirdiğine ve
Tevrat’ın vahiy ürünü olmadığına inanırlar. Şabat günü yasaklarının bazılarını ve Mesih
inancını kabul etmezler.
Muhafazakâr Yahudilik: İlk dönemlerde Ortodoks Yahudiler gibi bir anlayışa sa-
hip olan bu grup Reformist Yahudiliğe tepki olarak ortaya çıkmıştır. Sonraki dönemlerde
ise inanç açısından Ortodoks ve Reformist Yahudiliğin ortasında bir görüş benimsemiş-
lerdir. Yahudiliğin ana prensiplerine bağlı olmakla birlikte dinin kurallarını katı ve değiş-
mez olarak görmezler.
125