Page 13 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 13
YAHUDİLİK VE HIRİSTİYANLIK
YORUMLAYALIM
Özgür olmama rağmen daha çok adam kazanayım diye kendimi herkese kul
ettim. Ve Yahudileri kazanayım diye Yahudilere Yahudi gibi davrandım. Musa
şeriatı altında olmadığım halde Musa’nın şeriatı altında olanları kazanayım diye
onlar gibi davrandım. Mesihe inanmayanları kazanayım diye onlar gibi davran-
dım. Zayıfları kazanayım diye zayıflara zayıf oldum. Her surette bazılarını kur-
tarayım diye herkese her şey oldum. Ve bunların hepsini İncil için yapıyorum.
(Kitabı Mukaddes, I. Korintoslulara Mektup, 9/19-23)
Yukarıdaki metne göre Pavlus, Hıristiyanlığın yayılmasında faaliyetlerini nasıl
yürütmüştür? Yorumlayınız.
Hıristiyan kutsal metinlerinde Pavlus’un bir yolculuğu sırasında gökte Hz. İsa’yı
(a.s.) gördüğü ve Hz. İsa’nın (a.s.) da Pavlus’tan kendi öğretilerini bütün milletlere yay-
masını istediği anlatılır. Hıristiyanlar, İsa Mesih’in öğretilerini diğer milletlere yaymaya
39
çalışmasından dolayı Pavlus’u, “yabancıların havarisi” şeklinde isimlendirirler.
Pavlus, Hz. İsa’nın (a.s.) da tanrı olduğunu savunarak Hıristiyan tanrı inancı olan
teslisin temellerini oluşturmuş ve tanrının rızasının da Hz. İsa’nın (a.s.) tanrı olduğuna
inanmaktan geçtiğini ifade etmiştir. Pavlus, bu görüşlerini yaymak için seyahatler yap-
40
mış ve bazı yerlere de mektuplar gönder-
miştir. Hıristiyanlığın kutsal kitabı olan Ki- BİLGİ KUTUSU
tab-ı Mukaddes’in Yeni Ahit bölümünün
yaklaşık üçte birinin Pavlus’un mektup- Sözlükte “toplama, toplanma” an-
larından oluşması, onun Hıristiyanlıktaki lamına gelen konsil Hıristiyanlığın
inanç konularında birlikteliği sağla-
yerini ve önemini gösterir. Yaptığı bu çalış- mak için din adamlarının yaptıkları
malar nedeniyle Pavlus, günümüz Hıristi- toplantılara denir.
yanlığının kurucusu sayılır. (bk. Mehmet Aydın, Ansiklopedik Dinler
MS 313 yılından itibaren Roma’nın Sözlüğü, s. 409)
Hıristiyanlığa karşı baskılarını sonlandırma-
sıyla Hıristiyanlık hızla yayılmaya başlamış-
tır. Genişleyen Hıristiyan coğrafyasında inanç birlikteliğinin sağlanması için Hıristiyan din
adamları, 325 yılında İznik konsilinde bir araya gelmişlerdir. Bu konsilde Pavlus’un görüş-
leri benimsenmiş ve Hz. İsa’nın (a.s.) tanrı olduğu fikri kabul edilmiştir. 380 yılında ise Ro-
39 Kitabı Mukaddes, Resullerin İşleri, 9/3-9; 28/13-17.
40 Kitabı Mukaddes, Romalılara Mektup, 3/19-24.
128 129