Page 7 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 7
YAHUDİLİK VE HIRİSTİYANLIK
Yahudiler, peygamberlerin insan-
lara doğru yolu göstermek için vahiy al- BİLGİ KUTUSU
dıklarına inanırlar. Yahudi inancında ilk Yahudiler kendilerini iyiye ve güzelliğe
peygamber Hz. İbrahim (a.s.), son pey- götüren herkese peygamber derler.
gamber ise Yahudilerin Melaki dedikleri Kadınlardan peygamber olabileceğine
peygamberdir. Hz. Musa’nın (a.s.) Yahu- de inanırlar.
dilikte ayrı bir yeri ve önemi vardır. Çün- (Ömer Faruk Harman, “Yahudilik”, DİB, s. 204-205)
kü o, Yahudilere kutsal kitapları Tevrat’ı
(Tora) getirmiş ve onları Firavun’un zulmünden kurtarmıştır. Yahudiler, Hz. İsa’yı (a.s.) ve
Hz. Muhammed’i (s.a.v.) peygamber olarak kabul etmezler. İslam’ın peygamber olarak
kabul ettiği Hz. Davud (a.s.) ve Hz. Süleyman’ı (a.s.) ise kral olarak kabul ederler.
ON EMİR
1. Benden başka ilahların olmayacak.
2. Put yapmayacaksın. Putların önünde eğilmeyecek, onlara tapmayacaksın.
3. Rabbin ismini boş yere anmayacaksın.
4. Cumartesi günü hiçbir iş yapmayacaksın.
5. Annene ve babana hürmet edeceksin.
6. Öldürmeyeceksin.
7. Zina etmeyeceksin.
8. Çalmayacaksın.
9. Komşuna karşı yalancı şahitlik yapmayacaksın.
10. Komşunun hiçbir şeyine göz dikmeyeceksin.
(Tora Neviim Ketuvim, Çıkış, 20)
Yahudi kutsal kitapları, yazılı ve sözlü olmak üzere iki kısımdan oluşur. Yahudilikte
kutsal kitapların yazılı kısmına Tanah (Tanak), sözlü kısmına da Talmud denir.
Tanah; Tora (Tevrat), Neviim (peygamberler) ve Ketuvim (kitaplar) kitaplarından
oluşur. Tora; Tekvin, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye bölümlerinden meydana gelir. Nevi-
im ve Ketuvim kitaplarında Hz. Musa’dan (a.s.) sonraki olaylar ve peygamberler anlatılır.
Tanrı inancından, anlayış ve sevgiden bahseden ve yüz elli ilahiden oluşan Mezmurlar
(Zebur), Ketuvim kitabının içinde yer alır. Yahudiler arasında Mezmurlar’ın I. Mabed Dö-
nemi’nden sonra derlendiğini ifade edenler de vardır. 22
Tevrat’ın sözlü bir yorumu olan Talmud, MS 2. yüzyılda yazıya geçirilmiştir. Tal-
mud, Mişna ve Gemera bölümlerinden oluşur. Mişna Talmud’un asıl metni iken Gemera
Mişna’nın açıklaması niteliğindedir. 23
22 Yusuf Besalel, Yahudi Ansiklopedisi, C 2, s. 403.
23 Mehmet Aydın, Dinler Tarihine Giriş, s. 121.
122 123