Page 5 - 11. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite
P. 5

YAHUDİLİK VE HIRİSTİYANLIK


                   Yeşu’dan sonra Yahudileri, “hâkimler” denilen seçilmiş liderler yönetmiştir. Hâ-

            kimler  Dönemi’nden  sonra  sırasıyla  Saul,  Hz.  Davud  (a.s.)  ve  Hz.  Süleyman  (a.s.)  dö-
            nemleri yaşanmıştır. Yahudiler, bu kişileri kral kabul ettikleri için bu döneme de Krallar
            Dönemi denilmiştir. Kral Davud, Yahudi birliğini sağlamış ve güçlü bir devlet kurmuştur.

            Kral Süleyman ise Süleyman Mabedi’ni yaptırmış  ve bu mabet Yahudilerin hem dinî
                                                             12
            hem de millî hayatlarının merkezi olmuştur. Mabedin yapılmasıyla Yahudi tarihinde I.
            Mabet Dönemi başlamıştır.
                   Krallar Dönemi’nden sonra Yahu-
            di  devleti,  Kenan  Bölgesi’nin  kuzeyinde              BİLGİ KUTUSU

            İsrail;  güneyinde  Yahuda  Krallığı  adıyla
            ikiye bölünmüştür. Yahudi kutsal metin-       Yahudi tarihinde I. Mabed Dönemi’nden
            lerinde, kuzeydeki İsrail Krallığı’nın o dö-  sonra Kenan toprakları dışında yaşa-

            nemki peygamberlerinin uyarılarına rağ-       yan Yahudiler için “Diaspora” kavramı
            men  tek  tanrı  inancından  uzaklaşıp  çok   kullanılır.
            tanrı  inancına  geçtiği  anlatılmaktadır.    (Mehmet Aydın, Ansiklopedik Dinler Sözlüğü, s. 163)
                                                  13
            Kuzeydeki İsrail Krallığı, Asurlular tarafın-
            dan MÖ 722 yılında yıkılmıştır. Güneyde-

            ki Yahuda Krallığı ise MÖ 587 yılında Babilliler tarafından yıkılmış, mabet tahrif edilmiş
            ve Yahudiler Babil’e gönderilmiştir. Böylelikle Yahudi tarihinde I. Mabet Dönemi sona
            ermiştir. 14

                   Yetmiş yıllık sürgün hayatından sonra Yahudiler, Kudüs’e dönmüş ve Babilliler ta-
            rafından yıkılan mabedi onarmışlardır. Mabedin onarılmasıyla Yahudi tarihinde II. Ma-
            bet Dönemi başlamıştır. Bu dönemde Yahudiler için en önemli kişilerden biri Ezra’dır.
            Ezra, mabedin onarımında önderlik yapmış, kaybolan Tevrat’ı tekrar yazmış, Yahudilerin
            uymadıkları şabat (cumartesi) yasaklarını yeniden tesis etmiş ve Yahudi olabilmek için

            Yahudi anneden doğma şartını getirmiştir.  Ezra, yaptıklarıyla Yahudiliğin bugünkü ya-
                                                      15
            pısının oluşmasında önemli rol oynamıştır. Yahudiliğin sistemleştiği ve Tevrat üzerindeki
            çalışmalardan dolayı bazı mezheplerin ortaya çıktığı bu dönem, MS 70 yılında mabedin

            Romalılar tarafından yıkılmasına kadar sürmüştür.
                   II. Mabet Dönemi’nden sonra Yahudiler üzerinde etkili olan rabbiler (Yahudi din
            adamları) tarafından Tevrat’ın sözlü yorumları yapılmış, Talmud (Yahudi sözlü gelene-
            ği)  oluşturulmuştur. Bu dönemde Babil’deki Yahudiler, varlıklarını güçlendirerek devam
            ettirmiştir.

            12 bk. Tora Neviim Ketuvim, I. Krallar, 5-6. bölümler
            13 bk. Tora Neviim Ketuvim, I. Krallar, 18-19. bölümler.
            14 Baki Adam, “Yahudilik”, Yaşayan Dünya Dinleri, s. 214.
            15 bk. Tora Neviim Ketuvim, Ezrâ, 3-10. bölümler.


                                                      120                                                                                                            121
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10