Page 6 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 6
PEYGAMBERİMİZİN HAYATI
3. Risalet Öncesi Arap Yarımadası’na Genel Bakış
Arap Yarımadası birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Bu yönüyle din, kültür ve gele-
nek açısından apayrı bir konuma sahiptir. İslam’ın doğduğu bu coğrafyanın siyasi, sosyal
ve ekonomik yapısını, dinî ve kültürel zenginliklerini bilmek, Peygamber Efendimizi daha
iyi tanımak ve İslam’a davet sürecini anlamak açısından önemlidir.
BEYİN FIRTINASI
Arap Yarımadası’nın risalet öncesi yapısını bilmenin tebliğ sürecini anlamaya
katkısı neler olabilir? Konuyla ilgili fikirler üreterek ortak bir sonuç çıkarınız.
3.1. Dinî Hayat
Putperestliğin yaygın olduğu Arap Yarımadası’nda Yahudilik, Hıristiyanlık, Mecûsîlik,
Sâbiîlik ve Haniflik gibi değişik inanç şekilleri de vardı.
Yahudilik Arap Yarımadasına Bâbil Kralı’nın zulmünden kaçan Yahudiler vasıtasıyla girmiştir.
Filistin’den göç eden Yahudiler, yoğun olarak kuzeyde Yesrib ve Hayber çevresine yerleşerek
zamanla kabileler oluşturmuşlardır. Yahudiliğe
göre İsrailoğulları seçkin insanlar, diğer milletler
onlara kıyasla sıradan insanlardır. Özgürlük ko-
nusunda hassas olan Araplar bu durumu kabul
etmedikleri için Yahudiliğe karşı mesafeli olmuş-
lardır. Hıristiyanlık ise Arap Yarımadası’nda ku-
zeyde Gassânîler ve Hîreliler, Irak’ta Lahmîler;
güneyde de Habeşlilerin Yemen’i işgaliyle Nec-
ran Arapları arasında yayılmıştır. Habeş valileri
Fil Vakası’yla Hıristiyanlığı Hicaz bölgesine taşı-
maya teşebbüs etmişlerse de putperest Araplar
üzerinde önemli bir etki bırakamamışlardır. 9
Görsel 1.2 İran’da yaygın olan Mecûsîlik, Sâsânî İmparator-
Hicaz bölgesinde putperestlik yaygındı. luğu’nun resmî dini olup daha çok yönetici sınıf
ve zenginler arasında yayılmıştır. Arap Yarımada-
sı’nda bulunan Mecûsîlerin büyük çoğunluğu ise Bahreyn, Yemen ve Umman’da oturan İran-
lılardan ibarettir. Özellikle Yemen’de Ay, Güneş ve yıldızlara tapan bazı kabileler arasında
10
da görülen Sâbiîlik inancı Bâbil ve İran dinlerinin karışımından ibaretti. İbadetleri ise semavi
cisimlere tapma şeklindeydi. 11
9 Şemsettin Günaltay, İslam Öncesi Araplar ve Dinleri, s. 86-94.
10 Şinasi Gündüz, “Mecûsîlik”, DİA, C 28, s. 279-280.
11 Şemsettin Günaltay, İslam Öncesi Araplar ve Dinleri, s. 85-87.
18