Page 3 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 3
92
Kültürümüzde Peygamberimiz
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) dış görünüşü (şemaili) ile ilgili bildiklerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
2 Mevlit okunan bir ortamda hiç bulundunuz mu? Bulunduysanız aklınızda neler kaldı?
Mevlit Kandili’nin anlamını biliyor musunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Türk-İslam sanat dalları arasında yer alan hat, minyatür, ebru gibi sanat dallarının
günümüzde eski canlılığını kaybetmesinin nedenleri neler olabilir? Arkadaşlarınızla
paylaşınız.
4. Osmanlı sultanları hükümdarlık sembolü olan kılıç kuşanmayı Ebu Eyyûb el-Ensari’
nin (r.a.) manevi huzurunda gerçekleştirmişlerdir. Bu durum kültürümüzde neyin ifa-
desi olarak gösterilebilir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
1. Şemail-i Şerif
Hz. Muhammed (s.a.v.) hayatta iken gerçekte onu tanıtan sözlü tasvirlere ihtiyaç duyulmuyor
ve buna gerek görülmüyordu. Peygamberimizin (s.a.v.) vefatından sonra Müslümanlarda Pey-
gamber (s.a.v.) hasreti başlamıştır. Peygamberimizle (s.a.v.) görüşmeye fırsat bulamamış kimseler,
onu görenlere büyük bir merakla Peygamberimizin (s.a.v.) vasıflarını sormuşlardır. Bu tür sorulara
verilen cevaplar zengin bir bilgi birikimini meydana getirmiştir. Bu bilgi birikimi de şemail-i şerif
ve hilye gibi Peygamber (s.a.v.) sevgisinin en güzel örnekleri arasında yer alan kültürel değerlerin
oluşumuna yol açmıştır.
“ Andolsun, Allah'ın Resülünde sizin için; Allah'a ve ahiret gününe
kavuşmayı uman, Allah'ı çok zikreden kimseler için güzel bir örnek
vardır.”
(Ahzâb suresi, 21. ayet.)
Şemail-i Şerif ve Hilye
Sözlükte “huy, tabiat, seciye, ahlak”
gibi manalara gelen şemail kelimesi Resul-i
Ekrem’in (s.a.v.) dış görünüşünü, özel haya-
tını ve ahlakını ifade eden bir terim olarak Hilye
kullanılmıştır. 1 Türk-İslam kültüründe, Hz. Peygamber’in (s.a.v.)
Şemail-i şerif, Hz. Peygamber’in (s.a.v.) niteliklerinin hat sanatıyla yazılıp süslendiği
risaleti ve mucizleri dışındaki özelliklerini levhalar.
ele alır. Hz. Peygamberin dış görünüşü, kı- (Dini Terimler Sözlüğü, s. 139.)
yafeti, yeme içmesi, konuşma şekli, ibadeti,
1. bk. M. Yaşar Kandemir, “Şemail”, DİA, C 38, s. 497.