Page 8 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 8
40 Peygamberimiz ve Sahabe Peygamberimiz ve Sahabe 41
İslamiyet’in yayılmasında önemli katkıları bulunan davet mektuplarını, dönemin çevre ülke-
lerine ulaştırmada sahabenin önemi büyüktür. Bu mektupları taşıyan sahabe özenle seçilmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.v.); elçileri, gidecekleri ülkeleri çok iyi bilen, daha önce o bölgelere gitmiş
kimselerden seçiyordu. Mesela Mekkeli Abdullah b. Huzâfe (r.a.) birçok defa İran’a gittiği için
Sasani hükümdarına elçi olarak gönderilmiştir. 10
Hz. Peygamber (s.a.v.), Dıhye b. Halife el-Kelbi’yi (r.a.) Bizans hükümdarına; Amr b. Ümeyye
ed-Damrî’yi (r.a.) Habeşistan hükümdarına; Abdullah b. Huzafe es-Sehmi’yi (r.a.) İran kisrasına;
Hatib b. Ebu Beltaa’yı (r.a.) İskenderiye hükümdarı Mukavkıs’a; Şuca b. Vehb’i (r.a.) Gassan kralı
Haris b. Ebu Şemir’e; Selit b. Amr’ı (r.a.) Yemame hakimi Hevze b. Ali’ye gönderdi.
Görsel 2.2: Hz. Peygamber'in Bizans imparatoruna gönderdiği davet mektubu. (Muhammed Hamidullah, el-Vesâku's-Siyâsiyye s.108)
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) liderlere gönderdiği mektupların amacı sadece İslam’a davet de-
ğildir. Bu mektupların bir amacı da eğitim-öğretime yönelik olmasıdır. Peygamberimiz (s.a.v.)
kendinden önce gelen bütün peygamberlere iman etmenin şart olduğunu bu mektuplarda teb-
liğ ederek bölgede yaşayan toplumlar arasında barış adımının atılmasını hedeflemiştir. Çünkü
Kur’an-ı Kerim diğer peygamberlere inanmayı, onların gönderildiği kavimler arasında geçen kıs-
salardan söz ederek Nahl suresi 44. ayet ve Ankebût suresi 28. ayette sahabeden istemiştir.
“(O peygamberleri) apaçık belgeler ve kitaplarla gönderdik. İnsanlara, kendilerine indirileni
açıklaman ve onların da (üzerinde) düşünmeleri için sana bu Kur'an'ı indirdik.” Lût'u da pey-
gamber olarak gönderdik. Hani o kavmine şöyle demişti: “Gerçekten siz, sizden önce dünyada
hiçbir toplumun yapmadığı bir hayasızlığı işliyorsunuz.”
BİLİYOR MUSUNUZ?
Hz. Peygamber (s.a.v.) bugün Batı’da ve bizde geçerli olan yaygın öğretim, mektupla
öğretim veya açık öğretim olarak bilinen sistemi sahabiler aracılığıyla kullanmıştır.
(bk. Yusuf Mesut Kilci, Sultanönü Pınarları, s. 63-64.)
10. bk. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, s. 252.