Page 5 - 12. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 5

38             Peygamberimiz ve Sahabe                                                                                     Peygamberimiz ve Sahabe                   39



                   Kur’an-ı Kerim’deki sure ve ayetlerin iniş (nüzül) sebepleri ve hadislerin vürud (söyleniş) se-
               bebinin bilinmesi, Kur’an hükümlerinin açıklanması ve uygulanması sahabilerin konuyla ilgili ta-
               lep ve uygulamaları açısından önemlidir. Kur'an-ı Kerim'deki sure ve ayetlerin iniş ve hadislerin
               vürud sebeplerinin bilinmesi, Kur'an hükümlerinin uygulanması onların sayesinde olmuştur. 3
               Sahabenin Değeri

                   Kur’an-ı Kerim’i okuma gayreti ve Kur’an-ı Kerim ile ilişkiler: Sahabiler kendilerini ifade etme-
               ye, inançlarını açığa vurmaya ve İslam’ı insanlara ulaştırmaya Kur’an-ı Kerim’i okumakla başlamış-
               lardır. Çünkü Kur'an'ı okumak; öğrenmeyi, anlamayı, kavramayı ve öğrenilenlerle yaşamayı gerek-
               tirir. Sahabe, Ankebût suresinin 45. ayetinde yer alan emre uyuyordu: “(Ey Muhammed!) Kitaptan
               sana vahyolunanı oku, namazı da dosdoğru kıl. Çünkü namaz, insanı hayasızlıktan ve kötülükten
               alıkor. Allah'ı anmak (olan namaz) elbette en büyük ibadettir. Allah yaptıklarınızı biliyor.”
                   Allah (c.c.) yolunda gayret: Sahabenin tamamı her şeyden önce eski inançlarını terk ederek
               Müslümanlığı kabul etmiş ve iman gayretiyle işe başlamışlardır. Sahabe kuşağının çabası sabır,
               tebliğ, savunma ve mücadele çizgisinde gelişmiş, çok yönlü ve sürekli bir yapıyı önümüze koy-
               muştur. Bu mücadele, inanç ve yaşantı konusunda en yakınlara, başta aile bireylerine karşı veri-
               len mücadelededir. Sahabe, Sâffât suresinin 1-4. ayetlerindeki “Saf bağlayıp duranlara, haykıra-
               rak sevk edenlere ve zikri (Allah'ın kelâmını) okuyanlara andolsun ki, sizin ilahınız gerçekten bir
               tek ilahtır.” hükmünü özümsemiştir.

                   İslam toplumunun oluşum safhaları tarihinde tanıklık
               ettiği  gibi  sahabenin  gayret  ve  katkılarıyla  gelişmiştir.  Bir
               medeniyetin temsilcileri olmaları onlara sürekli mücadele
               fırsatı vermiş, büyük ve kesintisiz sorumluluk yüklemiş ve         İnfak
               onlar bu sorumluluğun üstesinden gelerek tarihteki yerle-  Allah’ın (c.c.) rızasını kazanmak
               rini almışlardır.                                        için insanın kendisine verilen
               Sahabenin Erdemi                                       malların şükrünün bir gösterge-
                                                                       si olarak onun emrettiği yerlere
                   Sahabe ilahi övgüye erişmiştir. İman, ittiba, itaat, biat,   harcama yapması, bağışta
               hicret, cihad, infak, kardeşlik, yardımlaşma gibi değerlerin     bulunması.
               ışığında mallarını, canlarını Allah (c.c.) yolunda seve seve feda   (Dini Terimler Sözlüğü, s. 169-170.)
               etmişlerdir. Böylece Allah‘ın (c.c.) övgüsüne erişmişlerdir.
                   Sahabeden Suheyb b. Sinan (r.a.) Medine’ye göç etmek maksadıyla hazırlanıp yola çıkmıştı.
               Bunu gören Mekkeli müşriklerden bazıları peşine düştüler, ona yetiştiler ve “Sen, buraya fakir
               olarak geldin, yanımızda zengin oldun. Şimdi bu serveti de alıp götürmek istiyorsun. Buna izin
               vermeyiz.” dediler. Suheyb (r.a.) imanından aldığı cesaretle iyi bir okçu ve savaşçı olduğunu söyle-
               yerek direnirken onlara şöyle bir teklifte bulundu: “Size, bütün servetimin yerini gösterir, onu size
               bırakırsam gitmeme izin verir misiniz?” Müşrikler bu teklifi memnuniyetle kabul ettiler.
                   Hz. Suheyb (r.a.) de onlara servetini bırakarak Allah (c.c.) yolunda, dinini ve imanını yaşamak
               uğrunda hicretine devam etti.   Bunun üzerine Bakara suresinin 207. ayeti indirilmiştir.  “İnsanlar-
                                         4
               dan, öylesi de vardır ki, kendisini Allah’ın hoşnutluğunu kazanmaya adamıştır...”
                   Peygamberimizin (s.a.v.) sahabe ve ondan sonraki iki nesil hakkındaki övgüsünü birçok hadi-
               sinde görebiliriz. Bir gün Peygamberimize (s.a.v.) “İnsanların hayırlısı hangisidir?” diye soruldu. O
               da “Benim asrımdakiler, sonra onları takip edenler, sonra da onları takip edenlerdir.”  buyurdu.
                                                                                          5
               3. bk. Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, s. 12-13.
               4. bk. İbn-i Sa’d, Tabakât, C 3, s. 210.
               5. Müslim, Fedâil, 211.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10