Page 11 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 11

3. Ünite                                   İSLAM VE İBADET






               Mendup                                                                Gülümsemek sadakadr.
               Mendup kelimesi sözlükte istenen, arzulanan, kendisine          Gülümsemek sadakadır.
            çağrılan şey demektir. Terim olarak ise dinen yapılması ke-
            sin ve bağlayıcı olmaksızın istenen ve terkedilmesi kınan-
            mayan  işleri  ifade  eder.   Kuşluk  ve  teheccüd  gibi  nafile
                                       21
            namazlar, Ramazan dışında tutulan nafile oruçlar mendup-
            tur. Farz, vacip ve sünnet dışında kalan Hz. Peygamberin
            yapılmasını  tavsiye  ettiği  güzel  davranışlara  mendup  ye-
            rine müstehap da denir. İnsanlarla iyi geçinmek, fakirlere
            zekâtın dışında yardımda bulunmak, güler yüzlü olmak gibi  .birdirbirdergisi.com • 0216 481 30 23)

            ahlakı güzelleştiren davranışlar da menduptur.                 © HASAN A YCIN & EDAM BİRDİRBİR KİTAPLIĞI, 2008 (www  Güler yüzlü olmak

               Mubah                                                               menduptur.
               Mubah kelimesi sözlükte açığa çıkan, açıklanan, serbest bırakılan şey demek-
            tir. Dinî bir terim olarak ise mükellefin yapıp yapmamakta serbest bırakıldığı fiiller
            anlamına gelir.  Mübah, helal ve caiz kavramlarıyla birlikte kullanılır. Yenilmesi,
                            22
            içilmesi, kullanılması veya yapılması ayet ve hadislerle yasaklanmamış olan şeyler
            mubah, helâl ve caizdir. Mubah olan bir şeyi haram saymak yanlıştır. Çünkü İslam’a
            göre haramı ve helâli belirleyen Allah (c.c.) ve Resulüdür.
               Bir fiilin dinî hükmü konusunda herhangi bir açıklama yoksa o fiilin mubah oldu-
            ğuna hükmedilir. Mubahın yapılmasında veya yapılmamasında sevap ya da günah
            yoktur. Bununla birlikte kişi mubah olan bir fiili iyi niyetle ve ibadet kastıyla yap-
            ması halinde sevap kazanır. Yine mubah olan fiil bir farzın işlenmesine vesile olarak
            yapılırsa kişiye sevap kazandırır. İslam dininde bir kimsenin cihada hazırlık amacıyla
            binicilik, yüzücülük,  atıcılık gibi bedenini eğitme faaliyetleri buna örnek gösterilir.
            Mubah olan bir işi harama aracı kılmaksa kişiye günah kazandırır. Mesela halı saha-
            da maç yapmak mubah bir fiildir. Ancak bu maçı kumar aracı yapmak mubah olan
            fiili harama dönüştürür ve oynayanları günaha sokar.

               Mubaha yakın anlamda kullanılan caiz kelimesi, sözlükte geçip gitmek, müm-
            kün, serbest ve geçerli olmak anlamlarına gelir. Dinî bir terim olarak caiz, dinen
            veya hukuken yapılmasına müsaade edilen fiiller demektir.      23
               Helâl kavramı ise, haramın karşıtı olarak sözlükte bir fiilin mubah, caiz ve serbest
            olması ve yasağın kalkması gibi anlamlara gelir. Dinî bir terim olarak izin verilmiş,
            hakkında bir yasaklama ve kısıtlama bulunmayan davranışları ifade eder. Helâl, caiz
            ve mubahla eş anlamlı olmakla birlikte daha çok haramın zıt anlamlısı olarak kulla-
            nılır.










                                        Helal olan yiyecekleri yemek mubahtır.
            21  Ferhat Koca, “Mendup”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 29, s. 128.
            22  İbrahim Kâfi Dönmez, “Mubah”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 30, s. 341.
            23  Ali Bardakoğlu, İlmihâl I, (İman ve İbadetler), s. 172.
                                                      66
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16