Page 14 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 14

İSLAM VE İBADET                                          3. Ünite





            ilgili olarak Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyrulmaktadır: “Kim Resul’e itaat ederse, Al-
            lah’a itaat etmiş olur…”  Hz. Peygamber’in (s.a.v.) kendisine vahyedilen ayetleri
                                       28
            tebliğ etmek yanında onları açıklama ve uygulama görevi de vardır. Hz. Peygam-
                                                                    29
            ber (s.a.v) “Namazı benden gördüğünüz şekilde kılın.”  buyurarak ibadetlerin öğre-
            nilmesinde ve uygulanmasında sünnete uygunluğun gerekliliğine işaret etmiştir.
            Dolayısıyla hiç kimse kendi arzusuna göre bir ibadet ortaya koyamayacağı gibi, Hz.
            Peygamber’in (s.a.v.) uygulamalarına aykırı şekilde de ibadet edemez. Bu nedenle
            Kur’an’da emredilen ve Hz. Muhammed (s.a.v.) tarafından açıklanıp gösterilen şek-
            lin dışındaki ibadet tarzları dinde bid’at olarak nitelendirilir ve kınanır.


                   BİLGİ KUTUSU


               Bid’at, Hz. Peygamberin sünnetinde bulunmayan herhangi bir davranışın ibadet
               olarak uygulanması veya mevcut ibadet şekillerinde artırma ya da eksiltme yapıl-
               ması anlamına gelir. Bu konuda Hz. Muhammed (s.a.v.) de şöyle buyurmuştur:

                “Sözlerin en doğrusu Allah’ın Kitabı’dır. Yolların en iyisi Muhammed’in yoludur. İş-
                   lerin en kötüsü (dinde) sonradan uydurulanlardır. Ve her bid’at, dalâlettir.”
                                                                         (Ahmed b. Hanbel, III, 310.)


               Niyet
               İbadetler yapılırken gözetilmesi gereken temel ilkelerden biri niyettir. İbadet
            eden kimsenin niyeti ibadeti yalnız Allah (c.c.) için yapmak olmalıdır. Bu, İslam’ın
            özünü oluşturan tevhid inancının temelidir. Allah’a (c.c.) inanan bir insan hiçbir şeyi
            O’na ortak koşmaz, ibadetlerini yalnızca O’nun için yapar, her türlü riyadan ve gös-
            terişten uzak durur. Bu bakımdan inanan insanın ibadet ve yaşantısı Kur’an-ı Ke-
            rim’in: “…Şüphesiz benim namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm âlemlerin
                                   30
            Rabbi Allah içindir.”  ayetinin ruhuna uygun olmalıdır.
               Allah’ın  (c.c.)  rızasını  gözeterek  yaşayan  bir  insan,  ibadetlerinde  dünyalık  bir
            menfaat beklentisi içinde olmaz. Çünkü ibadetin asıl amacının manevi olgunluğa
            erişmek,  kötülüklerden  korunmak  ve  Allah’ın  (c.c.)  verdiği  nimetlere  şükretmek
            olduğunu  bilir.  Bütün  peygamberler  tarafından  vurgulanan  “Bunun  için  sizden
            dünyevi  bir  karşılık  beklemi-
            yorum.  Benim  ücretim  ancak
            âlemlerin  Rabbi  olan  Allah’a            YORUMLAYALIM
            aittir.”   ayetiyle  ifade  edilen     “Allah sadece samimi bir şekilde ve kendi rıza-
                    31
            manayı dikkate alarak iyiliklerin         sı gözetilerek yapılan amelleri kabul eder.”
            karşılığını Allah’tan (c.c.) bekler.                                   (Nesâî, Cihâd, 24.)
               Hz.  Peygamber  “Ameller  ni-       Yukarıdaki hadis-i şerife göre amellerin kabul
            yetlere  göredir…”   hadisiyle         edilmesi için nelere  dikkat edilmelidir?
                                 32
            ibadetlerin yapılmasında niyetin       Yorumlayınız.

            28  Nisâ suresi, 80. ayet.
            29  Buhârî, Ezan, 18.
            30  En’âm suresi, 162. ayet.
            31  Şuarâ suresi, 109. ayet.
            32  Buhârî, Bedu’l-vahy, 1.
                                                        69
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19