Page 13 - İslam Tarihi 4. Ünite
P. 13

4. Ünite
                                                                                        4. Ünite
               Kuzey Afrika, Memlükler ve Osmanlılardan talep edilen yardımın tam anlamıyla gerçekleşmemesi
            üzerine Müdeccenlerin takiye yapmaktan başka çareleri kalmadı. Gerçekte Hıristiyanlığı benimseme-
            mekle birlikte vaftiz edilen fakat İslam’a bağlılıklarını gizlice sürdürmeye çalışan bu kişilere İspanyollar
            tarafından “Morisko” denmiştir. Moriskolar, Kilise tarafından yürütülen politikalarla kapsamlı bir asimi-
            lasyona maruz kalmışlardır. Bu amaçla yayınlanan fermanlarla yeni yasaklar getirilmiştir. Bunun yanın-
            da Katolik Kilisesi tarafından Moriskoların gerçek bir Hıristiyan olup olmadığının belirlenmesi ve onlar
            üzerinde baskının artması için engizisyon mahkemeleri kurulmuştur. Bu mahkemelere ihbar yoluyla
            tutsak edilen sanıklar getiriliyordu. Bir Moriskonun evini kilitli tutması, cuma günü temizlik yapma-
            sı, Arapça konuşması, Ramazan’da yemek yememesi, yanılarak Allah (c.c.)  veya Muhammed (s.a.v.)  demesi
            engizisyonda şiddetli cezalara çarptırılması için yeterli oluyordu. Engizisyon Mahkemeleri işkenceyle
            aldıkları ifadelerin sonucunda kilise temsilcilerinin de hazır bulunduğu törenlerde ölüme mahkûm et-
            tikleri  Müslümanları  korkunç  usullerle  infaz
            ediyorlardı. 15
               16.  yüzyılın  ikinci  yarısında  baskı  ve  zu-
            lümlerin  dayanılmaz  boyutlara  ulaşması                         MUHAKEME
            Moriskolar  arasında  infiale  yol  açmıştır.  İs-
            yan  eden  Moriskoların  direnişi  büyüyerek
            bir  bağımsızlık  hareketine  dönüşmüş  ancak   “Eğer  atalarım,  Müslüman  ordular  tarafından
            bu  durum  birkaç  yıl  sürmüştür.  İsyan,  böl-  fethedilen bir ülkede Hıristiyan olmak yerine
            geye  sevk  edilen  yeni  kraliyet  birliklerince
            şiddetle bastırılmış, sonrasında Moriskolara    Hıristiyanlar  tarafından  fethedilen  bir  ülkede
            yapılan işkence ve katliamlar tarihe kara bir   Müslüman olsalardı onların inançlarını koruya-
            leke  olarak  geçmiştir.  Moriskoların  bu  isya-  rak on dört yüzyıl köy ve kentlerinde yaşamaya
            nı  İspanyolların  bir  asra  yakın  sürdürdükle-  devam edebileceklerini sanmıyorum. Gerçek-
            ri  asimilasyon  politikalarının  istedikleri  gibi   ten de İspanya’daki Müslümanlara ne oldu?
            sonuçlanmadığı  ve  gerçekten  Hıristiyanlığı   Ya Sicilya’daki Müslümanlara? Yok oldular, tek
            benimsemediğini  göstermişti.  Sonuç  olarak    kişi kalmamacasına katledildiler, sürgüne zor-
            1609 yılında Moriskoların ülkeden sürülme-      landılar veya cebren Hıristiyanlaştırıldılar.”
            sini kararlaştıran bir kanun çıkarılmıştır. 1614
            yılına kadar devam eden tehcir sırasında Mo-           (Amin Maalouf, Ölümcül Kimlikler, s. 50.)
            riskoların bir kısmı açlık, hastalık ve soğuk se-  Metinden hareketle Hıristiyanların diğer din
            bebiyle hayatlarını kaybetmişler; kalanları ise
            Kuzey Afrika, Fransa ve Osmanlı topraklarına    mensuplarına karşı tutumunu değerlendiriniz.
            ulaşmışlardır.
                        16
               7. Endülüs İslam Devleti’nin Önemi ve Batı
                      Medeniyetine Etkisi
               Müslümanlar etkileri günümüze kadar ge-
            len büyük bir medeniyetin temsilcileri olmuşlardır. Avrupa’da Hıristiyanlar, akli çalışmaları dinlerine
            aykırı gördükleri için “Karanlık Çağ” olarak kabul edilen bir dönemi yaşarken Endülüslü Müslümanlar
            Kurtuba, Gırnata, İşbiliye, Meriye gibi şehirleri mimari, ticaret, bilim ve kültür alanlarında bir cazibe
            merkezi haline getirerek İspanya’ya altın çağını yaşatmışlardır.
               Hıristiyanlar ancak Haçlı Seferleri, öğrenciler, seyyahlar ve tüccarlar yoluyla Müslümanların sahip
            olduğu medeniyetin büyüklüğüne tanıklık edebilmiştir. 10. asırdan sonra İslam medeniyetinin birikim-
            leri Batı’ya tercüme yoluyla aktarılmış, Endülüs kültür ve bilim mirası Hıristiyan İspanya devletlerine ve
            oradan da Avrupa’ya yayılarak Batı medeniyetini hazırlamıştır.
               Endülüs’te yedi yüz seksen yıl boyunca varlıklarını sürdüren Müslümanlar, bu zaman diliminin özel-
            likle ilk üç asrında ortaya koydukları eserlerle Avrupa’yı bilim, sanat, edebiyat, mimari gibi birçok açı-
            dan etkilemişlerdir. Romen rakamlarının yerini alan Arap rakamları başta olmak üzere matematik ve
            astronomiye ait birçok Arap asıllı kelime Müslümanların ilme katkılarını açıkça ortaya koymaktadır.
            Arapça edebî metinlerinin tercüme edilmesinden sonra Batı’da fabl türü ortaya çıkmış, Endülüslü Müs-
            lümanların astronomi çalışmaları Kopernik sisteminin hazırlanmasına kaynaklık etmiştir.
                                                                                          17
            15  Lütfi Şeyban, Endülüs, s. 85.
            16  bk. Feridun Bilgin, “Endülüs’te Kalan Son Müslümanların İspanya’dan Sürgünü”, DAAD, C 13, S 2, s. 37 -59.
            17  bk. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları (Kültür ve Medeniyet), s. 400-413.



                                                                                                81
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17