Page 7 - İslam Kültür ve Medeniyeti 7. Ünite
P. 7
VII. ÜNİTE
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN BUGÜNÜ VE GELECEĞİ
ARAŞTIRALIM
Müslümanların göç ettikleri yabancı ülkelerde İslam Kültür ve Medeniyetini temsil etmeleri karşısın-
da kendilerine yönelen tepkileri araştırınız. Çalışmanızı rapor hâline getirerek sınıf ortamında değerlen-
diriniz.
İslam şehir hayatının modernleşme karşısında zayıflayan kültürel dokusu, taşradan gerçekle-
şen göçlerle yeni bir kimlik kazanmıştır. Müslüman toplumlardan Avrupa ülkelerine göç edenler
de kendi kültür havzalarını oluşturmuştur. Müslümanlar bu süreçte taşrada muhafaza ettikleri İs-
lamî değerleri, göç ettiği yeni yerlere de taşımışlardır. Buralarda kurulan vakıf, dernek, eğitim-öğ-
retim kurumları ve ibadethaneler, İslamî kimliğin korunmasını sağlamış, Avrupa metropollerinde
de değişime sebep olmuştur.
İslam toplumlarının millî ekonomi kurma çabaları sonucunda yeni sosyo-ekonomik kurumlar
ortaya çıkmıştır. Bu kurumlar, ülkelerin ekonomik ve sosyal yapılarını etkilemiştir. İslam ülkeleri
ekonomik ve sosyal dayanışmalarını güçlendirmek, stratejik ve sosyal birlikteliği sağlamak amacıy-
la İslam Iş birliği Teşkilatı gibi uluslararası örgütler kurmuşlardır.
ARAŞTIRALIM
Müslümanların dayanışma ve iş birliği amacıyla kurduğu millî ve uluslararası teşkilatları tespit ediniz.
İslam Kültür ve Medeniye-
ti’nin gelişmesini amaçlayan ilmî
çalışmalar: Türkiye’de ve İslam
toplumlarının yaşadığı farklı böl-
gelerde de gelişen ilmî faaliyetler
sonucunda telif ve tercüme eserler
neşredilmiştir. XX. yüzyılın ortala-
rından itibaren yazılan eserler, ter-
cümeler yoluyla Müslümanlarınn
birbirinden uzak bölgelerine kadar
yayılmış, etkileşime yol açmıştır.
Buhara, Semerkant, Taşkent
gibi ilim merkezlerini barındıran
Orta Asya’da ve diğer bölgelerdeki
ilmî faaliyetler, aksamasına rağmen
devam etmiştir. Tefsir, hadis, fıkıh,
kelam, tasavvuf, ekonomik ve sos-
yal hayata dair eserler, tercüme ve telif olarak İslam ülkelerinde yayınlanmıştır. Akademisyenler,
düşünür, yazar ve ilim adamlarının ulusal ve uluslararası meselelere ilişkin düşünceleri, Batı’da ve
Doğu’da etkili olmuştur.
130