Page 16 - Akaid 3. Ünite
P. 16
ALLAH’A İMAN 3. Ünite
Kıdem sıfatının zıddı olan hudûs (sonradan meydana gelmiş olmak) Allah Teala hakkında im-
kansız (muhal) olan bir sıfattır. 39
Bekâ: Varlığının sonu olmamak, ebedî olmak demektir. Allah’ın (c.c) varlığının başlangıcı ol-
madığı gibi sonu da yoktur. Nitekim bir ayet-i kerime-
de Allah Teala: َ
ُ أ ْ
ْ
ٰ ْ
َّ
َ ّ ُ
َ
ُ
َ َ ُ
َ
َ َّ
ٌ
َ ُ
ْ
َ َ ُ
ميلع ٍ ءيش لكب وهو ن ِ طابلاو ر ِ هاظلاو ر ِ خلاو لولا وه ُ
ِ ِ
“O ilktir, sondur, zâhirdir, bâtındır. O, her şeyi
bilendir.” buyurmaktadır. Allah (c.c) daima vardır.
40
41
Başka ayetlerde de bu konuda şöyle buyurulmakta-
dır:
َ ُ َ ُ َ ْ ْ َ ۜ َّ ٌ َ َ ُّ ُ
ُ ُ َ ْ َ
ْ ْ َ ُ ُ
ْ
نوعجرت ِهيلِاو مكحلا هل ههجو لِا كِلاه ٍ ءیش لك ...
“…O’nun zâtından başka her şey yok olacaktır. “el-Bâkî ; Bâki olan yalnız Allah’tır.”
Hüküm O’nundur ve siz ancak O’na döndürülecek-
siniz.” 42
“Yeryüzünde bulunan her canlı yok olacak. Ancak azamet ve ikram sahibi Rabb'inin zâtı
bâkî kalacak. Varlığı sonsuz olan Allah (c.c) Bâkîdir. O’nun dışındaki tüm âlem ise fânîdir, bir gün
43
son bulacaktır.
Vahdaniyet: Allah’ın (c.c) bir olması demektir. Allah Teala zâtı, sıfatları ve fiilleri açısından
tektir, eşsizdir. Aynı sıfatlara sahip ikinci bir varlık yoktur. Kur’an-ı Kerim’de hepimizin bildiği İhlas
Suresi’nde bu hususta Allah Teala şöyle buyurmaktadır:
َ
َ
َ
ْ
ٌ َ ً ُ ُ ُ َ ُ َ ْ َ َ َ ْ ُ ْ َ َ ْ َ ُ ّٰ ٌ َ ُ ّٰ َ ُ ْ ُ
َ َّ ُ
دحأ اوفك هل نكي ملو دلوي ملو دِلي مل دمصلا للا دحأ للا وه لق
“De ki: O, Allah birdir. Allah sameddir. O, doğurmamış ve doğmamıştır. Onun hiçbir dengi
yoktur.” Başka bir ayette ise “Allah evlât edinmemiştir; O’nunla beraber hiçbir ilah da yoktur.
44
Aksi takdirde her ilah kendi yarattığını sevk ve idare eder ve mutlaka onlardan biri diğerine ga-
lebe çalardı. Allah, onların (müşriklerin) yakıştırdıkları şeylerden münezzehtir.” 45
Âlemde birden fazla ilah olması düşünülemez. Allah’tan başka ilahlar olmadığının delili
Kur’an’daki şu ayet-i kerimedir:
َ ُ َ َّ َ َ ْ ّ َ ّٰ َ َ ْ ُ َ َ َ َ َ ّٰ ُ َّ ٌ ٰ َ َ َ ْ
َ
َ
َ
ْ
نوفصي امع شرعلا بر ِللا ناحبسف اتدسفل للا لِا ةهِلا امهيف ناك ول
ِ
ِ
ِ
ِ
Eğer yerde ve gökte Allah’tan başka ilahlar bulunsaydı, yer ve gök, (bunların nizamı) ke-
sinlikle bozulup gitmişti. Demek ki Arş’ın Rabb'i olan Allah, onların yakıştırdıkları sıfatlardan
münezzehtir.” Bu ayette, âlemde var olan düzen ve intizamın bu âlemi yaratan ve onu yöneten
46
varlığın bir ve tek olduğuna en büyük delil olduğu vurgulanmaktadır.
Muhalefetün li’l-havâdis: Sonradan yaratılmışlara benzememek demektir. Allah (c.c), kendi
yarattığı varlıklara hiçbir surette benzemez. Kâinattaki varlıkların hiçbirisi de O’na hiçbir yönden
benzemez. Bu durum Kur’an-ı Kerim’de bir ayette şöyle ifade edilmektedir:
َ
ْ
ْ َ
ُ
َ ْ
َ ُ
َّ
ُ
َ َ ٌ ْ
ريصبلا عيمسلا وهو ءیش ٖهِلث ِ مك سيل َ
ٖ
39. bk. Ahmet Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelam’a Giriş, s. 119.
40. Hadid suresi, 3. ayet.
41. Ahmet Lütfi Kazancı, İslam Akaidi, s. 71.
42. Kasas suresi, 88. ayet.
43. Rahman suresi, 26-27. ayetler.
44. İhlas suresi, 1-4. ayetler.
45. Müminûn suresi, 91. ayet.
46. Enbiyâ suresi, 22. ayet.
58