Page 6 - Tefsir Okumaları 4. Ünite
P. 6
ÖRNEK TEFSİR METİNLERİ
İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri/ Bakara Suresi 83. ayet:
İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri adlı eserde bu ayeti tefsir ederken müellif;
Yahudilerin verdikleri sözden nasıl döndüklerini, ayetle ilgili tarihi bir kesiti aktararak ortaya
koyuyor ve Yahudilerin durumuyla ilgili Bakara suresi 85. ayete atıf yapıyor.
Tevrat’a göre Yahudilerden alınan sözün hangi esasları ihtiva ettiğini maddeler hâlinde
sayıyor.
Ayette zikredilen hususlarla ilgili hadis-i şerifi aktarıyor.
Bu ayette ve bir sonraki ayette (Bakara suresi 83 ve 84.ayetler) Allah’ın (c.c.) Yahudilere
emrettiği hususların neler olduğunu maddeler hâlinde sayıyor.
Bu prensiplerin hâkim olduğu toplumun huzurlu ve güçlü bir toplum olacağını vurguluyor.
Ayette belirtilen “ana-babaya karşı iyi davranma” emrini yerine getirirken onların mümin
olup olmamalarına bakılmayacağını ifade ediyor.
Namaz ve zekât ibadetlerinin Musevîlik’te de farz olduğunu belirtiyor.
Tefsir:
Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) hicretinden önce, Medine’de Evs ve Hazreç kabileleri ara-
sında yıllardır sürüp gelen bir savaş ve kan davası vardı. Medine Yahudileri’de bu savaş ortamın-
da menfaat ve çıkarlarından dolayı ikiye bölünmüştü. Nadiroğulları, Hazreç kabilesini; Kureyza
oğulları, Evs kabilesini destekliyordu. Hâlbuki Evs ile Hazreç ikisi de putperest olup, ehl-i kitap
değillerdi.
Bu iki kabile arasında savaş başlayınca Benî Nadîr ve Benî Kureyza Yahudileri de destek-
ledikleri kabilenin yardımına koşar ve savaş esnasında birbirlerini öldürüp evinden ve yurdundan
çıkarır, birbirlerinin mal ve mülkünü yağma ederlerdi. Hâlbuki onların böyle yapması Tevrat hü-
kümlerine göre haramdı. Çünkü İsrailoğulları’ndan alınan misak (söz ve ahit), Tevrat’a göre şu
dört esası ihtiva etmekteydi:
• Birbirlerini öldürmemeleri,
• Birbirlerini yurtlarından çıkarmamaları,
• Kendi milleti aleyhine başkasına yardım ve destek olmamaları,
• Esirlerin fidyeleşme (kurtuluş akçesi ödemek) suretiyle kurtarılması.
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) devrinde Medine ve civarında yaşayan Yahudiler, bu ya-
sakların ilk üçünü çiğneyip sadece sonuncusunu uygular hâle geldiler. Öyle ki savaş meydanın-
da birbirleriyle savaşırlar, savaş sona erince de Tevrat’ın hükmüyle amel etmiş olmak için fidye
192