Page 22 - Tefsir 5. Ünite
P. 22

TEFSİRİ                                                                              5. ÜNİTE


                                              el-cinnet, “cinler topluluğu” anlamına gelir. 50

                                                 Sure birbirinin devamı olan iki bölümden oluşur. Birinci kısmı
                                              ilk üç ayetteki Allah’a (c.c.) sığınmadır. “İnsanlar” kelimesi üç defa
                                              tekrar ederken, her birinde onun Allah ile olan ilişkisinin farklı bir
                 DEĞERLENDİRELİM              boyutunu ifade eden Rab, Melik, İlah kelimeleri seçilmiştir. Rab,
                                              yaratan, terbiye eden ve ihtiyaçları gideren; Melik, insanların haki-
               “...Şeytan bir kimseye arkadaş   mi, onlara buyruklar veren; İlah tapınılacak yegâne varlık demektir.
            olursa, ne kötü bir arkadaştır o!”
                        (Nisâ suresi, 38.ayet)   İkinci kısım ise sığınılacak şeyi, insanları, sinsice kötülüğe sü-
                                              rükleyen cinlerin ve insanların şerrini konu edinir. “İnsanlardan ve
               “(Şeytan) onlara söz verir ve   cinlerden vesveseciler” şeklindeki ifade sadece bu surede vardır.
            onları ümitlendirir; halbuki şeyta-  Her iki kelime de çoğuldur, ortak noktaları insanların kalplerine
            nın onlara söz vermesi aldatmaca-  şüphe  düşürmek,  akıllarını  karıştırarak  anlamsız  düşüncelerle
            dan başka bir şey değildir.”
                       (Nisâ suresi, 120.ayet)  meşgul etmek ve yıpratmaktır. Bunlar vesveseyi, bir sanat haline
                                              getirmiş, çeşitli sinsi yollarla icra ederler. Cinlerden olan şeytanlar,
               “Şeytan, kendilerine yaptıkla-  görünmeyen varlıklar olduğu için böyle bir işi kolayca yapabilirler.
            rını süslü göstermiş de onları doğ-  Fakat başkalarının kalbine ve aklına Allah ve yapacağı doğru işler
            ru yoldan alıkoymuş. Bunun için   hakkında şüpheler bırakan ve bunu da sinsi yollarla uygulayan in-
            doğru yolu bulamıyorlar.”
                       ( Neml suresi, 24.ayet)  san da şeytan ile aynı kategoriye girmiştir. Onun için ikisi birlikte
                                              anılmıştır. Esasında insanın iman ve amel konusunda asıl düşma-
               “...Şeytan onlara yaptıkları iş-  nı şeytandır, fakat öyle insanlar var ki şeytanı bile geride bıraka-
            leri güzel gösterip onları doğru   cak metotlar ile insanları yoldan çıkarır. İşte şeytanların ve onlara
            yoldan çıkardı. Oysa bakıp görebi-  benzeyen insanların şerrinden korunmak için Allah’a (c.c.) sığınma
            lecek durumdaydılar.”
                     (Ankebût suresi, 38.ayet)  tedbirini almak gerekir. Sonra da iman, amel ve ahlakı sağlamlaştı-
                                              rarak ve güzelleştirerek onlara üstün gelmeye çalışmalıdır.
                                                                                                51
               Yukarıdakileri     ayetleri
            Kur’an’ın Kur’an’la tefsiri bağla-   İnsan-Allah ilişkisi dediğimizde çok genel bir ilişkiyi anlatırız.
            mında değerlendiriniz.            Fakat Rab-kul ilişkisi çok özel bir ilişkidir. Rab-kul ilişkisi kısaca,
                                              Allah ile O’na inanan, tapan ve O'ndan yardım isteyen, O’nu Rab
                                              edinen insan ilişkisi demektir. Felak ve Nâs sureleri işte bu özel
                                              durumu anlatır. Her ikisinde de Hz. Peygamber’in şahsında öğre-
                                              tilen sığınma duaları onun ümmetine öğretilmiş, dolayısıyla on-
                                              ların da bu sığınmayı yapmaları istenmiştir. Böylece birçok ayet'i
                                              kerimede olduğu gibi Kur’an-ı Kerim’in ilk suresinde de son iki
                  YORUMLAYALIM                suresinde  de  bu  ince  nokta  perçinlenmiştir.  Konuya  ilişkin  bir
                                              incelik de şudur: Kur’an-ı Kerim’in hem nüzul sırasına göre ilk
               Şeytana  külâhı   (pabucu)     inen Alak suresi 1. ayette ve son inen sure olan Nasr suresinin
            ters giydirmek. Şeytana parmak    son ayetinde hem de normal sıralamada ilk ve son ayette Rabbe
            ısırtmak. Şeytan dürtmek.         sığınma ve onun yardımı söz konusu edilir.
               Yukarıdaki deyimleri insan ve     Allah’a (c.c.) sığınmanın gerekçesi çok açıktır. İnsan bu dün-
            şeytan ilişkisi açısından arkadaş-  yada sahip olduğu yetenekleri, makamı, serveti vs. ile hayatını
            larınızla yorumlayınız.
                                              devam ettirebilir. Fakat İslam'a göre insan sadece dünya, maddi
                                              varlık ile sınırlı değildir. Her şeyden önce bir dünya hayatı bir de
                                              ahiret hayatı vardır. Yine o, dünyaya kendi başına gelmemiş, her
                                              şeyi kendi çabası ile elde etmemiştir. Onu yaratan, çeşitli imkan ve
                                              yeteneklerle donatan, çalıştığında onun karşılığını veren bir Yüce
                                              Kudret vardır. İşte O, Allah’tır (c.c.). O, insandan sadece gösterdiği
                                              yolda yürümesini, kendisini unutmamasını ister. Onu unutmama-
                                              nın, ilişkiyi sıcak tutmanın yollarından birisi de Rabbine teşekkür
                                              etmesi, O’nu yüceltmesi, dua etmesi ve O’na sığınmasıdır.
                                              50 Râgıb İsfehânî, el-Müfredat fî Ğarîbi'l-Kur'ân, s. 139, 228, 408, 819.
                                              51 Taberî, Câmi‘u’l-Beyân, C 24, s. 753-756; Elmalı, Hak Dini Kur’an Dili, C 9, s.
           132                                   10, 6410-6429.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26