Page 7 - AİHL Temel Dini Bigiler 5. Ünite
P. 7

ADAB-I MUAŞERET





        sahibidir. O Rab ki kalemle (yazmayı) öğretti. İnsana
        bilmedikleri şeyi öğretti.”  Alâk suresi’nin ilk beş aye-
                                  26
        tinden  anlaşıldığı  üzere  İslamiyet  ile  ilim,  et  ile tırnak
        gibi birbirinden ayrılmaz. İslam dini, ilim öğrenmeyi, bil-
        gi sahibi olmayı ve cehaleti ortadan kaldırmayı hedefler.
        Çünkü insanın yaratılış gayesi, Allah’ı (c.c.) ve Resulünü
        (s.a.v.) tanımak ve O’nun emir ve yasaklarını yerine ge-
        tirmektir.

            “İlim  talep  etmek/öğrenmek  kadın  ve  erkek  her
                             27
        Müslüman’a farzdır.”  Hadis-i Şerifi doğrultusunda ilim
        öğrenmenin  gerekliliği  ve  fazileti  bilinmektedir.  İslam
        dininde ilim, Allah’ın (c.c.) rızasını kazanmak ve kendi-
        si ile amel etmek için öğrenilir. Öğrendiği bilgi, kendisini
        hakikate ulaştırmayan kimse, o bilginin ancak taşıyıcı-               BİR DUA
        lığını yapmış olur. Gerçek ilim, doğru bilgi, insanı Hakk’a
        ve hakikate ulaştırır. İnsanın hayatını düzenlemeyen, in-
        sanın üzerinde eseri görülmeyen ve insanı Allah (c.c.) ve     “...  Allah’ım! Faydasız  ilimden,
        Resulünün yoluna götürmeyen ilimde hayır yoktur.              ürpermeyen gönülden, doy-
                                                                      ma bilmeyen nefisten ve kabul
            İhlas ve samimiyetle ilim öğrenilirse o ilim, insanı,     olunmayan duadan Sana sığını-
        Allah’a (c.c.) yaklaştırır ve hedefine ulaştırır. Dolayısıyla   rım.”
        ilim ile meşgul olan kimse halis bir niyete sahip olmalı,
        Allah (c.c.) rızasını gözetmelidir. Ayrıca bilgi çeşitliliğinin                Müslim, Zikir, 73.
        ve kirliliğinin olduğu bu zamanda Allah’tan (c.c.) faydalı
        ilim istemeli, bunun için dua etmelidir.

            İlmi ertelemeden erken yaşlarda talep etmek önem-
        lidir.  Herkesçe  bilinen  bir  gerçek  şu  ki,  ilmin  kalıcılığı
        buna bağlıdır. Çocukken öğrenilen ilim taşa  yazı yazmak
        gibidir.    Ayrıca  ilim  öğrenme  süreci  uzun  ve  bazen  de
        yorucudur. Bu süreçte azimli olmak, sabır ve tahammül
        göstermek önemlidir. Bunlara ilaveten kişinin kabiliyeti-
        ne göre bir ilim dalı ile meşgul olması, istek ve başarı için
        gerekli ilkelerden biridir.

            İlim talebinde plan ve program çok önemlidir; ho-
        canın  yönlendirmelerine  dikkat  ederek  zamanı  verimli
        bir şekilde kullanmak büyük önem arz etmektedir. İlim
        öğrenmede  dikkatle  dinlemek,  yazarak  çalışmak  çok
        önemlidir. İlim öğrenmede utanılacak bir şey olmadığı-
        nın farkına varılmalı ve öğrenirken soru sormaktan ka-
        çınılmamalıdır. Ayrıca tekrar  etmenin  ilim  öğrenmenin
        ayrılmaz bir parçası olduğu unutulmamalıdır. Faydasız
        bilgilerle uğraşarak vakit kaybedilmemeli, gerekli olma-   İlim öğrenmek her Müslüman erkek ve kadına
                                                                                  farzdır.
        yan münakaşalardan uzak durulmalıdır.


        26.  Alak suresi, 1-5. ayet.
        27.  İbn Mâce, Mukaddime, 17.


                                                       127
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12