Page 6 - AİHL Temel Dini Bigiler 5. Ünite
P. 6

5. ÜNİTE





                  TARTIŞALIM                         Peygamber  Efendimiz  “İnsanlara  anlayabilecekleri
                                                 şekilde konuşunuz.”  buyurarak konuştuğumuz kişinin
                                                                     20
          Söz ola kese savaşı söz ola bitire başı  genç, yaşlı, çocuk olmasını, bilgi seviyesini ve içinde bu-
          Söz ola ağılı aşı bal ile yağ ede bir söz  lunduğu  şartları  göz  önünde  bulundurmamızı  tavsiye
                                 Yunus Emre      etmektedir.
          Yukarıdaki  beyti söz söyleme
          adabı açısından tartışınız.                İnsanlara üstünlük taslamak, bilgili olduğunu gös-
                                                 termek niyetiyle yapılan konuşmalar ahlaki değildir. Sa-
                                                 mimiyet taşımayan, yapmacık olan bu tür sözler, dinimiz
                                                                           21
                                                 tarafından yasaklanmıştır.
                     Yüce Allah                      Konuşurken,  başkalarını  dışlayarak  fısıldaşmalar
                   buyuruyor ki:                 da doğru değildir. Peygamberimiz (s.a.v.), bu davranışın

              “... De ki: Hiç bilenlerle bil-    yalnız kalan kimseyi üzeceğini söyleyerek doğru bulma-
           meyenler bir olur mu? Ancak           mış ve “İki kişi, üçüncü bir kimsenin yanında gizli konuş-
           akıl sahipleri öğüt alırlar.”         masın. Çünkü bu o şahsı üzer.”  buyurmuştur. Ayrıca bir
                                                                               22
                         Zümer suresi, 9. ayet.
                                                 mecliste konuşurken ilk söz hakkının büyüklere ait ol-
                                                 duğu unutulmamalıdır. Nitekim bir olayı anlatmak üzere
                                                 yaş olarak en küçük olan Abdurrahman b. Sehl söze baş-
               YORUMLAYALIM                      layınca, Peygamberimiz (s.a.v.) “Sözü büyüklerine bırak,
                                                                         23
          “Hikmet mü’minin yitiğidir; onu ne-    sözü büyüklerine bırak!”  şeklinde uyarmıştır.
          rede bulursa alır.”                        Peygamberimiz (s.a.v.) “Muhakkak ki bir kısım söz-

                                                                                        24
               İbn Mâce, Zühd, 15; Tirmizî, İlim, 19.  ler, sihirdir (gibi tesir gücüne sahiptir).”  buyurarak sö-
                                                 zün gücüne vurgu yapmıştır. Her konuda olduğu gibi söz
          Yukarıdaki hadisi ilim adabı açısın-   söylemede de ölçülü olmaya gayret etmelidir.
          dan yorumlayınız.

                                                     3. İLİM ADABI

                                                     İlim; sözlükte “bilmek, sağlam ve kesin bir biçimde,
                                                 bir  şeyin  gerçeğini  bilmek.”  gibi  anlamlara  gelir.  İslam

                HATIRLAYALIM                     kültüründe ilâhi ve beşerî bilgi yanında bilim için de kul-
                                                 lanılan kapsamlı bir terimdir.

                                                     Kur’an-ı Kerim’de ilim kökünden türeyen çok sayıda
             “İlim ancak öğrenmekle elde         kelime geçmektedir. Bunlar, Kur’an-ı Kerim’in bilgiye ve
            edilir.”                             öğrenmeye verdiği kıymeti göstermesi açısından önem
                            Buhârî, İlim, 10.    arz etmektedir. “İlim” ile aynı kökten türeyen âlim, alîm,
                                                 malûm, muallim gibi birçok kelime bulunmaktadır. 25

                                                     Peygamber  Efendimize vahiy  olarak  gönderilen  ilk
                                                 ayetlerin  okumak,  öğrenmek ve yazmakla  ilgili  olması
                                                 İslam’ın bilgiye verdiği önemin derecesini göstermekte-
                                                 dir: “Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı bir aşılan-
                                                 mış yumurtadan yarattı. Oku! Rabbin, en büyük kerem


        20.   Buhârî, İlim, 49.
        21.    bk. Ebû Dâvûd, Edeb, 94.
        22.   Buhârî, İsti’zan, 47.
        23.   Buhârî, Cizye, 12.
        24.   Buhârî, Nikâh, 47.
        25.   İlhan Kutluer, “İlim”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 22, s. 109.
                                                      126
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11