Page 4 - AİHL Temel Dini Bigiler 5. Ünite
P. 4
5. ÜNİTE
Peygamberimiz (s.a.v.) toplumdan ayrılan kişinin gi-
Yüce Allah rerken selam verdiği gibi, çıkarken de selam vermesini
buyuruyor ki: tavsiye etmişlerdir. Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyur-
“Ayetlerimize iman edenler muşlardır: “Sizden biriniz bir meclise vardığında selam
sana geldikleri zaman de ki: versin. Oturduğu meclisten kalkmak istediği zaman da
“Selam olsun size! Rabbiniz selam versin. Önce verdiği selam, sonraki selamından
kendi üzerine rahmeti (mer- daha üstün değildir.” 8
hameti) yazdı. Şöyle ki: Sizden
kim cahillikle bir kabahat işler Ayet ve hadislerden anlaşıldığı üzere; selamı yay-
de sonra peşinden tövbe eder, mak, insanlar arasında dostluk, sevgi ve barışın yaygın-
kendini düzeltirse (bilmiş olun laştırılması, Müslümanların kalplerinin birbirlerine ısın-
ki) O, çok bağışlayandır, çok dırılması bakımından son derece önemlidir.
merhamet edendir.” Selam insanlar arasında huzur, mutluluk, barış ve
En’âm suresi, 54. ayet. esenliğin gerçekleşmesi için yapılan bir davranış ve bir-
birlerinin farkında olduklarını anlatan ifadelerdir. İslam
toplumunda bütün Müslümanlarla sevgi, saygı ve sami-
miyet duygularının geliştirilebilmesi için selamlaşmak
gereklidir.
Her milletin bir selamlaşması vardır. İslam mille-
tinin selamlaşması da karşılaştıklarında “es-selamü
aleyküm” cümlesi ile olan selamlaşmadır. Selamın yerini
“merhaba, günaydın, tünaydın, hayırlı günler” gibi kelime
veya cümleler dolduramaz. Ancak selam verdikten son-
ra bu kelimeleri kullanmakta sakınca yoktur.
“Yer genişliği” anlamındaki “merhaba” selamlama
değil bir ağırlama terimidir. Bu itibarla gelen birine “mer-
haba” denir. “Darlık çekmeyesin, geniş olasın, rahat ede-
sin.” şeklinde bir ağırlama tarzıdır ki, Anadolu’da yaygın
bir âdettir. Gelen, selam verir. Bulunanlar selamı “aynen,
Allah’ın (c.c.) isilerinden biri de Es-Selam’dır. ya da daha güzeli ile” iade ederler. Sonra da “merhaba”
derler. “Merhaba” terimi, bu anlamda Resulullah Efen-
dimiz tarafından da çokça kullanılmıştır. İslam âlimleri
de buna dayanarak, gelenin selamı alındıktan sonra ona
“merhaba” demenin “müstehap” olduğu hükmünü be-
nimsemişlerdir.
TAMAMLAYALIM
Bana selam verildiğinde kendimi iyi hissediyorum; çünkü ……………………………………………………………………
Bana selam verilmediğinde kendimi kötü hissediyorum; çünkü ……………………………………………………………
Bir ortama girdiğimde selam vermeliyim; çünkü …………………………………………………………………………….
Selam ve Müslüman kelimeleri birbirinden ayrı düşünülemez; çünkü ……………………………………………....
Selamlaşırken kullandığım kelimeyi doğru seçmeliyim; çünkü …………………………………………………………..
Yukarıdaki cümlelerde bırakılan boşlukları tamamlayınız.
8. Ebû Dâvûd, Edeb, 139.
124