Page 17 - AİHL Temel Dini Bigiler 4. Ünite
P. 17

AHLAKİ DAVRANIŞLAR





        başarılarını beğenmek ve “Onda varsa bende de olabilir.”
        düşüncesiyle hareket etmektir. Peygamber Efendimiz bu            Peygamber Efendimiz
        konuda şöyle buyurmuştur: “Şu iki kişi dışında kimseye                buyuruyor ki:
        imrenmek doğru değildir: Bunlardan biri, Allah’ın kendi-           “Müslümanların  eksiklerini,
        sine verdiği doğru bilgiyi uygulayan ve bunu başkasına         ayıplarını araştırmayın. Zira her
        da öğreten bilge kişi; diğeri de Allah’ın kendisine verdiği    kim  Müslümanların  ayıplarını
        malı hak yolda harcayan zengin ve cömert kişidir.”  68         araştırırsa, Allah Teâlâ da onun
                                                                       ayıplarını  tâkip  eder,  nihayet
            Haset ile kıskançlık zaman zaman birbirinin yerine         evinin  içinde  bile  onu  rezil  ve
        kullanılsa da kıskançlık, hasetten farklı olup manası on-      rüsvâ eder.”
        dan daha geniştir. Ahlaki bakımdan haset her türü kötü
        olarak değerlendirilir. Kıskançlık ise makul ve ılımlı öl-                   Ebû Dâvûd, Edeb, 44.
        çüde tutulması şartıyla doğal bir tepkidir. Bir kimsenin
        eşini,  ailesini  ve  kendine  ait  olan  bir  hak  ve  menfaati
        başkasından kıskanması haset değildir. Kıskançlık, tabii
        ve fıtri bir eğilimdir.                                             TARTIŞALIM

            Haset, bir tür kalbi hastalıktır. Bu nedenle öncelikle        “Mü’min  suizanna  sebep  ol-
        haset eden kişi bu hâlinin farkına varıp kendisine ve çev-    mamalıdır.”
        resine zarar veren hastalıklı durumdan kurtulmak için
        çaba sarf etmelidir. Bir mü’mine yakışan, pek çok olum-           Mü’minlerin  annesi  Safiyye
        suzluğa yol açan hasetten uzak durmaktır.                     b.  Huyey  (r.a.)  şöyle  rivayet  et-
                                                                      mektedir:  “Resul-i  Ekrem  (s.a.v.)
            2.5. Suizan                                               itikâfa  girmişti.  Bir  gece  onu  zi-
                                                                      yarete gidip konuştum. Sonra eve
            Zan, kesin bilgiye sahip olmadan tahmine göre ko-         dönmek  üzere  kalktığım  zaman,
        nuşmak, fikir yürütmek, itham etmek ve bilgi vermektir.       O  da  beni  evime  götürmek  üzere
        Bir kimse hakkında doğru bilgi ve delile dayanmaksızın        kalktı. Bu sırada Ensar’dan iki kişi
        yapılan  olumsuz  yorum  ve  görüşlere  ise  suizan,  yani    bizimle  karşılaştı.  Peygamber’i
        “kötü zan” denir.                                             (s.a.v.)  görünce  oradan  çabucak
                                                                      uzaklaşmak  istediler.  Resul-i  Ek-
            Suizan,  kin,  nefret,  düşmanlık  ve  kıskançlık  gibi   rem (s.a.v.): Biraz yavaş olun. Ya-
        olumsuz  duygu ve  düşüncelerin  bir  sonucu  olarak  or-     nımdaki  Safiyye  Binti  Huyey’dir”
                                                                      dedi. Onlar: Elçisinin uygunsuz bir
        taya çıkmaktadır. Bu kötü duygular kişinin doğru karar        davranışta  bulunmasından  Allah
        verebilmesini engellemekte ve kişiyi yanlış davranışlara      Teâlâ’yı tenzih ederiz, Yâ Resulal-
        yöneltmektedir. Suizanda bulunmak kişinin saygınlığını        lah!  deyince  de:  “Şeytan  insanın
        yitirmesine,  insanların  ondan  hoşlanmamasına  neden        vücudunda kan gibi dolaşır, onun
        olur. Sosyal ilişkileri olumsuz etkiler; dostlar, akrabalar   sizin kalbinize bir kötülük (veya bir
        ve komşular arasındaki samimiyeti zedeler.                    şüphe) atmasından korktum.” bu-
                                                                      yurdu.
            Kur’an-ı  Kerim’de:  “Ey  iman  edenler!  Zannın  bir-        Buhârî, İtikâf, 11,  Ahkâm, 21; Müslim,
        çoğundan  sakının.  Çünkü  zannın  bir  kısmı  günahtır.                            Selam, 23–25.
        Birbirinizin  kusurlarını  ve  mahremiyetlerini  araştır-         Hadiste anlatılan olayda Pey-
        mayın...”   buyurulmaktadır.  Ayetten  anlaşıldığı  üzere     gamberimiz  (s.a.v.)  neden  açıkla-
                 69
        zannın  hepsi  günah  değildir.  Nitekim  bir  başka  ayette   ma yapma gereği duymuştur? Sı-
        mü’minlere  karşı  hüsnüzanla  muamelede  bulunmak            nıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
        gerektiği beyan edilmektedir: “Bu iftirayı işittiğiniz za-
        68.   Buhârî, İlim, 15.
        69.   Hucurât suresi, 12. ayet.
                                                        111
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22