Page 7 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 7
İBADET HAYATIMIZ
helal saymadığı sürece dinden çıkmaz. O kişi günahkâr YORUMLAYALIM
mü’min kabul edilir. İnancın varlığı ibadetin varlığına
bağlı değildir. Ancak ibadetin olmadığı bir iman meyve- “Şu hâlde kim mü’min olarak bir
siz bir ağaca benzer, kuvvetli ve sağlam değildir. İmanı salih amel işlerse, çalışması asla
19
üstün bir dereceye çıkarmak ve uhrevî nimetlere ulaş- inkâr edilmez. Şüphesiz biz onu
mak için ibadet gereklidir. yazmaktayız.”
Fıkıh ilmi açısından inanç-ibadet ilişkisine baktığı- Enbiyâ Suresi, 94. ayet.
mızda; yapılan bir ibadetin Allah (c.c.) katında geçerli Yukarıdaki ayeti inanç ibadet iliş-
olabilmesi için Allah’a (c.c.) iman etmiş olmak şarttır. kisi açısından yorumlayınız.
İnançsız bir kimsenin yaptığı davranışlar o kişiye ibadet
sevabı kazandırmayacaktır. İnanmayanların yaptıkları
ameller geçersiz kabul edilecektir ve o kişiler ahirette
20
hüsrana uğrayanlardan olacaklardır.
Kur’an-ı Kerim’de, münafıkların yaptıkları sadaka ve
infakların Allah (c.c.) ve Resûlünü inkâr etmeleri sebe-
biyle kabul edilmeyeceği haber verilmiştir. “Her kim,
21
mü’min olarak salih amel işlerse, artık o, ne zulümden
ne de hakkının çiğnenmesinden korkar.” ayetinde
22
iman amelin şartı kılınmış, imanlı bir şekilde yapılan iyi
ve güzel davranışların kişiye fayda sağlayacağı haber
verilmiştir.
İnsan bir şeye emek harcadı ise onu kolay kolay bı-
rakmak istemez. İbadet, iman yolunda harcanan emek
ve çabadır. Ömrünü ibadetlerle geçiren bir kişi, uğrunda
hayatı boyunca emek harcadığı inancına sıkı sıkı bağlı
kalır. İbadetlerini yapmayan bir mü’min ise, şeytanın her
türlü hile ve aldatmaları karşısında dirençsiz ve savun-
masız kalacaktır.
4. İBADET İLE TEMİZLİK İLİŞKİSİ
İbadetlerin geçerliliği belirli kurallara bağlıdır. İba-
det yapılırken dinin öngördüğü temizliklerin yapılmış ol-
ması ibadetin geçerliliği için şarttır. Günde beş vakit na-
mazın farz kılınması Müslüman’ın gün boyu temizliğine
dikkat etmesini gerekli kılmaktadır. Çünkü namazın dı-
şındaki şartlardan olan hadesten taharet ve necasetten
taharet hem necis maddelerden arınarak hakikî temizli-
ği, hem de abdestsizlik hâlini gidererek hükmî temizliği
sağlamaktadır. Temizlik olmadan ibadet olmaz.
19. Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelam’a Giriş, s. 29.
20. bk. Mâide suresi, 5. ayet.
21. bk. Tevbe suresi, 54. ayet.
22. Tâ-hâ suresi, 112. ayet.
45