Page 4 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 4

2. ÜNİTE





                                                     Fakirlere  yapılan  maddi  yardım  Allah’ın  (c.c.)  rıza-
               YORUMLAYALIM                      sı  gözetilerek  yapılırsa  ibadet  olarak  sevap  kazandı-


            “Âdetler hüsn-i niyetle ibadete      racaktır.  Kur’an-ı  Kerim’de  “...  Allah’ın  hoşnutluğunu
           dönüşür.” ilkesini yorumlayalım.      isteyerek her ne zekât verirseniz; işte bunu yapanlar
                                                 sevaplarını kat kat artıranlardır.”  buyrularak tüm iba-
                                                                                   4
                                                 detlerde  olduğu  gibi  zekât  ibadetinde  de Allah’ın  (c.c.)
                                                 rızasını gözetmenin temel şart olduğu belirtilmiştir.

                                                     Hz. Peygamber’in (s.a.v.) “Ameller niyetlere göredir.
                                                 Herkese niyet ettiğinin karşılığı vardır…”  hadisi hem bir
                                                                                         5
                                                 müjdeyi, hem de önemli bir uyarıyı içermektedir. Buna
                                                 göre; gündelik hayatta yapageldiğimiz işlemler ve sıra-
                                                 dan davranışlar iyi bir niyetle ibadete dönüşebilmekte-
                                                 dir. Bununla birlikte bir davranış görünür yönü itibariyle
                                                 ibadet şeklini taşısa da geçerli bir niyet bulunmuyorsa
                                                 ibadet niteliği kazanmayacaktır.


                                                     2.2. İhlas

                                                     İhlası, ibadetleri şirk ve riyadan uzak durarak sade-
                                                 ce Allah (c.c.) rızası için yapma olarak tanımlayabiliriz.
                                                 Kur’an’da ihlas’ın peygamberlerin başlıca niteliklerinden
                                                 olduğu bildirilmiştir.
                                                                     6
                                                     İbadetlerde  ihlasın  şart  olmasının  sebebi  Kur’an-ı
                                                 Kerim’in birçok ayetinde “Dini Allah’a has kılarak ibadet
                                                 edin...”   emrinin  bulunmasıdır.  Salih  bir  kuldan  bekle-
                                                        7
                                                 nen, ibadetlerinde bütün benliği ile Hakk’a yönelmesidir.
              İbadetlerin kabulü için ihlas şarttır.
                                                 Ayet-i kerime’de “De ki: Şüphesiz benim namazım, kur-
                                                 banım, hayatım ve ölümüm âlemlerin rabbi Allah için-
                                                     8
                                                 dir.”  buyrularak bu hususa dikkat çekilmiştir.
                 ARAŞTIRALIM                         İbadette  ihlas  olmaması  kibir,  riya ve  şirk  gibi  bü-
                                                 yük günahları doğuracaktır. İbadetler şan ve şöhret elde
             Hz. Peygamber (s.a.v.) “Cibril      etme  amacıyla yapılırsa  kibir,  insanlara  gösteriş  ama-
            hadisinde” ihsanı nasıl tanımla-     cıyla yapılırsa riya, Allah’tan (c.c.)  başkasının hoşnut-
            mıştır? İhsan ve ihlas kavram-
            ları arasında nasıl bir irtibat      luğu gözetilirse şirk ortaya çıkacaktır. Mâun suresinde
            vardır? Araştırınız.                 namazlarıyla gösteriş yapanlara yazıklar olsun denerek
                                                 kınanmakta;  “…Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa ya-
                                                             9
                                                 rarlı bir iş yapsın ve Rabbine ibadette kimseyi ortak
                                                 koşmasın.”  ayetinde de insanlar sadece yararlı işlere
                                                            10
                                                 yönlendirilmekle kalmayıp bu yaptıklarında şirk unsuru
                                                 olmamasının gerektiği de beyan edilmektedir.


        4.   Rûm suresi, 39. ayet.
        5.   Buhârî, Menâkibu’l-Ensar, 118.
        6.   bk. Yûsuf suresi, 24. ayet; Sâd suresi, 46. ayet.
        7.   bk. A’râf suresi, 29. ayet; Zümer suresi, 2, 11, 14. ayetler.
        8.   En’âm suresi, 162. ayet.
        9.   bk. Mâ’ûn suresi, 4-6. ayet.
        10. Kehf suresi, 110. ayet.
                                                      42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9