Page 4 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 4
2. ÜNİTE
Fakirlere yapılan maddi yardım Allah’ın (c.c.) rıza-
YORUMLAYALIM sı gözetilerek yapılırsa ibadet olarak sevap kazandı-
“Âdetler hüsn-i niyetle ibadete racaktır. Kur’an-ı Kerim’de “... Allah’ın hoşnutluğunu
dönüşür.” ilkesini yorumlayalım. isteyerek her ne zekât verirseniz; işte bunu yapanlar
sevaplarını kat kat artıranlardır.” buyrularak tüm iba-
4
detlerde olduğu gibi zekât ibadetinde de Allah’ın (c.c.)
rızasını gözetmenin temel şart olduğu belirtilmiştir.
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) “Ameller niyetlere göredir.
Herkese niyet ettiğinin karşılığı vardır…” hadisi hem bir
5
müjdeyi, hem de önemli bir uyarıyı içermektedir. Buna
göre; gündelik hayatta yapageldiğimiz işlemler ve sıra-
dan davranışlar iyi bir niyetle ibadete dönüşebilmekte-
dir. Bununla birlikte bir davranış görünür yönü itibariyle
ibadet şeklini taşısa da geçerli bir niyet bulunmuyorsa
ibadet niteliği kazanmayacaktır.
2.2. İhlas
İhlası, ibadetleri şirk ve riyadan uzak durarak sade-
ce Allah (c.c.) rızası için yapma olarak tanımlayabiliriz.
Kur’an’da ihlas’ın peygamberlerin başlıca niteliklerinden
olduğu bildirilmiştir.
6
İbadetlerde ihlasın şart olmasının sebebi Kur’an-ı
Kerim’in birçok ayetinde “Dini Allah’a has kılarak ibadet
edin...” emrinin bulunmasıdır. Salih bir kuldan bekle-
7
nen, ibadetlerinde bütün benliği ile Hakk’a yönelmesidir.
İbadetlerin kabulü için ihlas şarttır.
Ayet-i kerime’de “De ki: Şüphesiz benim namazım, kur-
banım, hayatım ve ölümüm âlemlerin rabbi Allah için-
8
dir.” buyrularak bu hususa dikkat çekilmiştir.
ARAŞTIRALIM İbadette ihlas olmaması kibir, riya ve şirk gibi bü-
yük günahları doğuracaktır. İbadetler şan ve şöhret elde
Hz. Peygamber (s.a.v.) “Cibril etme amacıyla yapılırsa kibir, insanlara gösteriş ama-
hadisinde” ihsanı nasıl tanımla- cıyla yapılırsa riya, Allah’tan (c.c.) başkasının hoşnut-
mıştır? İhsan ve ihlas kavram-
ları arasında nasıl bir irtibat luğu gözetilirse şirk ortaya çıkacaktır. Mâun suresinde
vardır? Araştırınız. namazlarıyla gösteriş yapanlara yazıklar olsun denerek
kınanmakta; “…Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa ya-
9
rarlı bir iş yapsın ve Rabbine ibadette kimseyi ortak
koşmasın.” ayetinde de insanlar sadece yararlı işlere
10
yönlendirilmekle kalmayıp bu yaptıklarında şirk unsuru
olmamasının gerektiği de beyan edilmektedir.
4. Rûm suresi, 39. ayet.
5. Buhârî, Menâkibu’l-Ensar, 118.
6. bk. Yûsuf suresi, 24. ayet; Sâd suresi, 46. ayet.
7. bk. A’râf suresi, 29. ayet; Zümer suresi, 2, 11, 14. ayetler.
8. En’âm suresi, 162. ayet.
9. bk. Mâ’ûn suresi, 4-6. ayet.
10. Kehf suresi, 110. ayet.
42