Page 6 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 6
2. ÜNİTE
Çünkü Hz. Muhammed’in (s.a.v.) peygamberlik sıfatı
ile yaptığı açıklama ve uygulamalar vahyin kontrolü al-
tındadır.
İbadetlerin Allah’ın (c.c.) emrettiği ve Resûlünün
YORUMLAYALIM açıklayıp gösterdiği şekilde yapılması esastır. “Ey İman
edenler! Allah’a itaat edin. Peygamber’e itaat edin ve
15
“Hac menasikini (yapılması amellerinizi geçersiz kılmayın.” ayeti ibadetlerin ge-
gereken uygulama ve davra- çerliliğini Allah’a (c.c.) ve Resûlüne (s.a.v.) itaata bağlı
nışları) benden alınız.” kılmıştır.
Müslim, Hac, 310. Hz. Peygamber’in görevi sadece kendisine vahyedi-
Yukarıdaki hadisi Peygamber len ayetleri tebliğ etmek değildir. Bunun yanında nâzil
Efendimizin sünnetine uymanın olan ayetleri tebyin etme (açıklama) görevi de vardır. Hz.
önemi açısından yorumlayınız. Peygamber (s.a.v.) “Namazı benden gördüğünüz şekilde
kılın.” ve “Hac menasikini (yapılması gereken uygulama
16
ve davranışları) benden alınız.” buyurarak ibadetlerin
17
öğrenilmesinde ve uygulanmasında sünnete uygunlu-
ğun gerekliliğine işaret etmiştir.
İbadetler konusunda hüküm beyan eden ayetler ço-
ğunlukla ayrıntıya yer vermemektedir. İbadetlerin sahih
bir şekilde yerine getirilmesi için gerekli bilgiler ayrıntılı
olarak hadislerde yer almaktadır. Bu sebeple ibadetlerin
doğru bir şekilde edâ edilebilmesi için Resûlullah’ın uy-
gulamalarının rehber edilmesi gerekmektedir.
İbadet konuları taabbudî niteliktedir. Akıl yürüterek
veya benzer durumlara kıyas yapılarak ibadetlerin yapı-
lış şeklini tespit etmek mümkün değildir. Yapılması gere-
ken ayet ve hadislerde yer aldığı şekilde ibadetleri yerine
NOT EDELİM getirmektir. Fıkıh mezhepleri ibadetlerin sıhhat şartları-
nı, ayetlerden öğrenilen bilgilerin yanında Resûlullah’ın
İbadetin geçerli olması için uygulamalarını esas alarak tespit etmişlerdir.
iman şarttır.
3. İNANÇ İLE İBADET İLİŞKİSİ
Kur’an-ı Kerim’de birçok ayette “Ey iman edenler
ve salih amel işleyenler...” buyrulması inanç ile ibadet
18
arasında bir irtibat olduğunu göstermektedir. İnanç ile
ibadet arasındaki ilişkiye iki açıdan bakmak mümkündür.
Kelâm ve Akâid ilmi açısından baktığımızda; ehl-i
sünnet kelamcılarına göre amel, imanın cüzü (parça-
sı) değildir. İman eden bir kişi farzları terkettiğinde ya
da haram olan davranışları yaptığında işlediği günahı
15. Muhammed suresi, 33. ayet.
16. Buhârî, Ezan, 18.
17. Müslim, Hac, 310.
18. bk. Bakara suresi, 277. ayet; Beyyine suresi, 7. ayet.
44