Page 10 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 10
2. ÜNİTE
Vücuttan, idrar, dışkı, yel, kan ve irin çıkması, ağız
dolusu kusmak, uyumak ve bayılmak abdesti bozar.
İnsanın üzerinde idrar ve dışkı artığının olması na-
maz ibadetinin kabulüne engel olacağı için istinca (taha-
retlenme) yapılması gerekir. İstincayı terim olarak idrar
ve dışkı yollarından çıkan idrar, dışkı, kan gibi katı ve sıvı
pisliklerin temizleyici özelliği olan bir şeyle temizlenme-
sidir diye tanımlayabiliriz. Namazın Allah (c.c.) katında
30
makbul olması için istincanın doğru bir şekilde yapılması
gerekir. Hz. Peygamber (s.a.v.) “İdrardan sakınınız; çünkü
31
kabir azabının çoğu ondan sakınmamaktandır.” buyu-
rarak Müslümanların bu konuda ihmalkâr olmamasını
istemiştir.
Tuvalet ihtiyacı giderildikten sonra idrar akıntısının
Namazın şartlarından biri abdesttir. gelmeyeceğinden emin olana kadar beklemek gerekir.
Buna istibra denilmektedir. İstibra yapılmaması duru-
munda gelecek olan idrar akıntısı elbiseyi kirletecektir.
Abdest alındıktan sonra idrar akıntısı gelirse abdest bo-
zulmuş olur. Abdest namazın şartı olduğundan kılınan
namazın sahih olabilmesi için özellikle erkeklerin istibra
yapması önemlidir.
4.2. Gusül
Boy abdesti (gusül), ağız, burun dâhil olmak üzere
bütün vücudu yıkamaktır. Gusül abdesti almayı gerek-
NOT EDELİM tiren durumlar, cünüplük (cinsî münasebet veya rüyada
ihtilam olmak) ve kadınlarda âdet ve lohusalık hâlinin
Gusül abdestinin farzları: son bulmasıdır. Kur’an-ı Kerim’de “...Eğer cünüp iseniz
32
● ●Ağzı yıkamak boy abdesti alın...” emri bulunduğundan cünüplük
● ●Burnu yıkamak halinde; hayız ve nifastan kurtulmak için gusül abdes-
ti almak farzdır. Bu durumda olanlar gusül yapmadıkça
● ●Bütün bedeni yıkamak namaz kılamaz ve Kâbe’yi tavaf edemez.
Farz ve sünnetlerine dikkat ederek boy abdesti şu
şekilde alınır. Önce besmele çekilerek niyet edilir. Eller
yıkandıktan sonra vücutta pislik varsa temizlenir. Na-
maz abdesti gibi abdest alınır. Bu esnada ağız ve burnun
su ile iyice temizlenmesine dikkat edilir. Daha sonra bü-
tün beden kuru yer kalmayacak şekilde yıkanır.
30. Komisyon, Dinî Terimler Sözlüğü, s. 183.
31. İbn Mâce, Tahâret, 348.
32. Mâide suresi, 6. ayet.
48