Page 3 - Siyer 3. Ünite
P. 3

Ünıte 3

            1. Risalet Öncesi Dünyanın Dinî Durumu

            Altıncı ve yedinci yüzyılda hüküm sürmüş olan başlıca devletleri; Çin, Hindistan, Türkistan,
            Moğolistan, Bizans, Sâsânî ve Habeşistan olarak sıralamak mümkündür. İslam’ın doğuş zama-
            nında hüküm süren bu devletlerin her biri farklı inançlara sahiptir. Konfiçyüs ile sahip olduğu
            medeniyetin zirvesine ulaşmış olan Çin, İslam’ın zuhuru öncesinde genel bir çöküntü içerisin-
            deydi. Hindistan’da “olayları yaratana tapma” yerine “olayların kendisine” tapma şeklinde bir
            dinî inanış geliştiği içindir ki inananların sayısından daha çok sayıya ulaşmış tanrılar mevcuttu.
            Bu yüzden Hindu mabetlerinde dört yüz milyon kadar tanrı olduğu belirtilmektedir. Brahman
            rahiplerin bu şekilciliğini reddeden Buda, Hindistan’a yenilik getirmiş olsa da doğduğu toprak-
            lardan daha sonra çıkarılmıştır.
                                       1
                       Hıristiyanlık  Putperestlik   Sâbiîlik     Konfüçyanizm    Taoizm



                  Haniflik     Yahudilik     Mecûsîlik      Budizm        Şintoizm      Hinduizm














                                       AVRUPA

                                                                  ASYA


                                     AFRİKA














                                  Harita: 3.1: Risalet öncesi dünyanın dinî durumu

            Kökeni Budizm’e dayandırılan Şamanizm daha çok Orta Asya Türk topluluklarını etkilemiştir. Şa-
            manizm bir dinden ziyade merkezinde şamanın yer aldığı kendine has inanç ve uygulamaları bu-
            lunan vecde dayalı bir inanç şeklidir.  Dönem itibariyle mevcut devletlerin en etkililerinden biri
                                           2
            olan Bizans İmparatorluğu’nun dâhili problemlerinin en büyüğünü Hıristiyan mezheplerin kendi
            içindeki kavgaları oluşturmaktaydı. Birbirinin mevcudiyetine müsamaha göstermeyen tarafların
            inanışı o kadar katıydı ki kendi mezhebinden olmayan bir hükümdardansa yabancı hâkimiyeti ter-
            cih ediliyordu. Arapların Afrika kıtasındaki komşuları Habeşliler de Hıristiyan inancına sahiptiler.
            1  Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, C 1, s. 11-12.
            2  Harun Güngör, “Şamanizm”, DİA, C 38, s. 325.



                                                                                           57
   1   2   3   4   5   6   7   8