Page 3 - Siyer 3. Ünite
P. 3
Ünıte 3
1. Risalet Öncesi Dünyanın Dinî Durumu
Altıncı ve yedinci yüzyılda hüküm sürmüş olan başlıca devletleri; Çin, Hindistan, Türkistan,
Moğolistan, Bizans, Sâsânî ve Habeşistan olarak sıralamak mümkündür. İslam’ın doğuş zama-
nında hüküm süren bu devletlerin her biri farklı inançlara sahiptir. Konfiçyüs ile sahip olduğu
medeniyetin zirvesine ulaşmış olan Çin, İslam’ın zuhuru öncesinde genel bir çöküntü içerisin-
deydi. Hindistan’da “olayları yaratana tapma” yerine “olayların kendisine” tapma şeklinde bir
dinî inanış geliştiği içindir ki inananların sayısından daha çok sayıya ulaşmış tanrılar mevcuttu.
Bu yüzden Hindu mabetlerinde dört yüz milyon kadar tanrı olduğu belirtilmektedir. Brahman
rahiplerin bu şekilciliğini reddeden Buda, Hindistan’a yenilik getirmiş olsa da doğduğu toprak-
lardan daha sonra çıkarılmıştır.
1
Hıristiyanlık Putperestlik Sâbiîlik Konfüçyanizm Taoizm
Haniflik Yahudilik Mecûsîlik Budizm Şintoizm Hinduizm
AVRUPA
ASYA
AFRİKA
Harita: 3.1: Risalet öncesi dünyanın dinî durumu
Kökeni Budizm’e dayandırılan Şamanizm daha çok Orta Asya Türk topluluklarını etkilemiştir. Şa-
manizm bir dinden ziyade merkezinde şamanın yer aldığı kendine has inanç ve uygulamaları bu-
lunan vecde dayalı bir inanç şeklidir. Dönem itibariyle mevcut devletlerin en etkililerinden biri
2
olan Bizans İmparatorluğu’nun dâhili problemlerinin en büyüğünü Hıristiyan mezheplerin kendi
içindeki kavgaları oluşturmaktaydı. Birbirinin mevcudiyetine müsamaha göstermeyen tarafların
inanışı o kadar katıydı ki kendi mezhebinden olmayan bir hükümdardansa yabancı hâkimiyeti ter-
cih ediliyordu. Arapların Afrika kıtasındaki komşuları Habeşliler de Hıristiyan inancına sahiptiler.
1 Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, C 1, s. 11-12.
2 Harun Güngör, “Şamanizm”, DİA, C 38, s. 325.
57