Page 14 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 14
PEYGAMBERİMİZİN HAYATI
“Hacerülesved” terkibi Arapçada “siyah taş” anlamına gelir.
Yerden 1,5 m kadar yükseklikte bulunan, yaklaşık 30 cm
BİLGİ çapında ve yumurta biçimindeki bu taşın siyaha yakın
DURAĞI koyu kırmızı renkte olması sebebiyle böyle adlandırıldığı
anlaşılmaktadır.
Kâbe zaman içinde sel ve yangın gibi çeşitli afetlere ayrıca
insanların saldırılarına maruz kalmıştır. Bunun sonucunda
Hacerülesved’de bazı hasarlar ve parçalanmalar meydana
gelmiş ancak her defasında bu parçalar büyük bir titizlikle
yerlerine yapıştırılarak korunmaya çalışılmıştır.
(Salim Öğüt, “Hacerülesved”, DİA, C 14, s. 433.)
Kabileler arasında yaşanan tartışma birkaç gün içinde
H a KELİME DAĞARCIĞI çatışmaya dönüştü. Bunun üzerine Mekke’nin en
yaşlılarından biri “Benî Şeybe kapısından Kâbe’ye ilk giren
y i Emanet: Peygamberlerin en önemli kimsenin vereceği karara uyulmasını” teklif etti. Bu teklifi
m F niteliklerinden biri olan emanet “emin- benimseyen Kureyşliler beklemeye başladılar. Kapıdan
lik ve güvenilirlik” anlamına gelir. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) girdiğini görünce oradakilerden
Fetanet: Peygamberlerin sıfatlarından her biri, “İşte el-Emin, işte Muhammed geldi!” sözleriyle
biri olan fetanet “üstün zekâ ve kavra- memnuniyetlerini ifade ederek onun hakemliğine razı
yış gücüne sahip olma” anlamına gelir. olacaklarını açıkladılar. Bunun üzerine Resul-i Ekrem, bir
örtü getirterek kendi elleriyle Hacerülesved’i içine koydu.
İsmet: Allah Teâlâ’nın peygamberlerini
her türlü günahtan; şirkten, küfürden, Her kabileden bir kişinin örtünün bir ucundan tutarak
münafıklıktan ve zulüm yapmaktan taşıdığı taşı yine kendisi, olması gereken yere yerleştirdi.
koruması anlamına gelir. Bu anlaşmazlığın çözülmesinden sonra Kâbe’nin inşasına
kaldığı yerden devam edildi. Hz. Peygamber’in bu tavrı
Sıdk: Peygamberlerin hayatlarının sayesinde Kureyşliler arasında çıkması muhtemel bir
hiçbir anında yalan söylemedikleri ve çatışma önlenmiş oldu. 31
dosdoğru davrandıkları anlamına gelir.
Tebliğ: Allah’ın (c.c.) kendilerine indirmiş 4. Peygamberimizin Nübüvvet Öncesi Ahlaki
olduğu vahiyleri insanlara eksiksiz Olgunluğu
olarak bildirmeleri anlamında peygam- Allah Resulü (s.a.v.) , kendisine peygamberlik görevi veril-
berlerin sıfatlarındandır. meden önce de üstün bir ahlaka sahipti. Yaşayış tarzı
(Dinî Terimler Sözlüğü, s. 72, 92, olarak akranlarına göre farklılığı ve üstün karakteri daha
177, 330, 354.) çocukluğunda hissedilen Sevgili Peygamberimiz, genç-
liğinde el-emin (güvenilir kişi) olarak nitelendirilmeye
başlanmıştı. O, kötülüğün her türlüsünün yaygın olduğu bir toplum tarafından kendisine
uygun görülen bu sıfatına yaşamı boyunca en ufak bir leke getirmemişti. Mekkeliler; ona
31 İbn Hişâm, es-Sîre, C 1, s. 204-210.
46

