Page 5 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 5
PEYGAMBERİMİZİN EVRENSEL MESAJLARI 2. ÜNİTE
İslam dininin üzerinde durduğu bir diğer
dokunulmazlık malın korunmasıdır. Dinimiz çalış-
mayı teşvik etmiş, aile fertlerinin yiyeceğini temin
88
etmeyi sadaka saymıştır. Dolayısıyla dinimize göre
89
bireylerin helal yoldan kazandıkları malları kendile-
rine aittir ve başka kişilerce el konulmasına müsaa-
de edilemez. Bu yüzden hırsızlık ve gasp gibi malla-
rın haksız yollardan elde edilmesine şiddetli cezalar
getirilmiştir. Mal dokunulmazlığı ile ilgili olarak
90
İslam dininin getirdiği evrensel ilkeler son derece
tutarlı ve ölçülüdür. Şöyle ki İslam sınırsız anlam-
da mal biriktirmeyi ve hesapsız olarak harcamayı
reddettiği gibi, bireysel mülkiyet hakkına da sahip 7.2.2. İslam dininde mülkiyet dokunulmazlığı
çıkar. Bir başka ifadeyle İslam dini bireysel kazanç esastır. Bu dokunulmazlık kilitlerden önce vicdanlarda
konusunda ilkeler belirleyerek toplumsal düzeni de başlamalıdır.
sağlamıştır.
İnsanların dokunulmazlıkları kapsamında
yer alan hususlardan bir diğeri aklın korunmasıdır. YORUMLAYALIM
İslam dini akla hitap eden ve dinî sorumluluğun ilk
şartı olarak aklı kabul eden bir dindir. Bu yüzden İs- Peygamber Efendimiz buyuruyor ki:
lam dini akıl sağlığının korunmasını emretmiş, akıl “Kim malını korurken öldürülürse şehittir.
sağlığını tehlikeye sokacak zararlı maddelerin kulla-
nımını ve doğru düşünmeyi engelleyen kötü alışkan- Kim dini uğruna öldürülürse şehittir,
lıkları yasaklamıştır. 91 Kim canı uğruna öldürülürse şehittir,
Kim ailesi uğruna öldürülürse o da şehittir.”
İnsanların dinî inançlarının korunması top-
lumsal hayatın ayrılmaz zorunluluklarındandır. Din, (Tirmizî, Diyat, 21.)
hayat düzeni olarak insanların bir arada ve mutlu Yukarıdaki hadis-i şerifin vermek istedi-
yaşamalarının garantisidir. Bu anlamda dinin korun- ği mesajlar nelerdir? Yorumlayınız.
ması önemlidir. Dinin korunması ise dini doğru öğ-
renmek ve yaşamak ile olur. İslam dininde herhangi
bir inancın kabul edilmesi için zorlama yoktur. İslam’ın evrensel mesajlarını yaşayarak gösteren Hz.
Muhammed (s.a.v.) farklı inançlara saygının en ulvi örneğini Mekke’nin fethi sırasında göstermiştir.
Peygamberimiz, Mekkelilere "Size nasıl davranmamı bekliyorsunuz?" diye sordu. Onlar: “Senden iyilik
bekliyoruz! Sen, kerem ve iyilik sahibi bir kardeşsin! Kerem ve iyilik sahibi bir kardeşin oğlusun!” diye
cevap vermişlerdir. Bunun üzerine Resulullah: “Haydi, gidin! Artık serbestsiniz” buyurarak onları İslam
92
dinine inanmaya zorlamamıştır. Yine Medine’de yaşayan Yahudilere kendi inançlarına göre yaşama
hakkı vermiştir. Hatta Yahudiler, kendi aralarındaki bir problemin çözümü için geldiklerinde, kendi-
lerinin hukuk kurallarına göre karar vermiştir. Dolayısıyla İslam, kişinin dinini seçmesi, yaşaması ve
korunmasını çağlar öncesinden evrensel kurallarla teminat altına almıştır. Ancak unutulmamalıdır ki
Mekke’nin fethinde müşrikler, İslam’ın egemenliğini kabul ettikleri için bu hakkı elde etmişlerdir.
88 Necm suresi, 39-40. ayetler.
89 Buhârî, İman, 41; Müslim, Zekât, 48.
90 Mâide suresi, 38. ayet.
91 bk. Mâide suresi, 91. ayet.
92 bk. İbn Hişâm, Sîret, C 2, s. 398-412.
51