Page 3 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 3
PEYGAMBERİMİZİN EVRENSEL MESAJLARI 2. ÜNİTE
İslam dininin insanlara ve insanlığa
kazandırdıklarını anlamak için Kur’an’ın indiği
Mekke toplumunun durumunu kısaca hatır-
lamakta fayda vardır. Cahiliye toplumunda in-
sanlar ırk, renk, cinsiyet ve zenginliklerine göre
ayrılmıştı. Örneğin varlıklı ve hür kadınlar nis-
peten ayrıcalığa sahip iken yoksul kadınlar ve
kölelerin, gerek aile içinde gerekse çevrelerin-
de herhangi bir hakları ve saygınlıkları yoktu.
Yine o dönemde bir baba kızını alacağı bedele
göre istediği erkeğe verebilirdi. Kızların rızasını
almak söz konusu bile değildi. Erkek bir ço-
cuk doğduğunda sevinç yemeği verilirken kız
çocuğu olanlar utanç duyar, yüzünü ekşitir ve
toplumdan bu durumu gizlemeye çalışırdı.
82
İslam, cahiliyenin her türlü cinsiyet ayrımcılığı-
nı ortadan kaldırmış, kadın ve erkeğin Allah’ın
(c.c.) teklifleri karşısında eşit düzeyde sorumlu 7.2.1. İslam'a göre her insan eşit haklara sahiptir.
olduğunu bildirmiştir. İslam dininde erkeğin
83
aklı, malı, dini, nesli ve namusu nasıl mukaddes
ise aynı değerler kadın için de mukaddestir.
84
NOT EDELİM
Peygamber Efendimiz buyuruyor ki: “Allah sizin dış görünüşlerinize ve mallarınıza bakmaz, bi-
lakis kalplerinize ve amellerinize bakar”.
(Müslim, Birr, 33.)
İslam dinine göre insanların farklı dillerden veya milletlerden olmaları, aralarında üstünlük
sağlamak için değil, insanların birbirlerini tanımaları ve birbirleriyle kaynaşmaları içindir. “Ey insanlar!
Şüphe yok ki biz sizi bir erkek ve bir kadından yarattık ve birbirinizi tanımanız için sizi boylara
ve kabilelere ayırdık. Allah katında en değerli olanınız, O’na karşı en çok takvalı olanınızdır
(sakınanınızdır). Şüphesiz Allah hakkıyla bilendir, hakkıyla haberdar olandır.” ayetiyle insanların
85
farklı milletlere ve kabilelere ayrılmasının ‘tearuf’ (tanışma) için olduğu açıkça belirtilmiştir. İslam dini
aynı zamanda insanların doğuştan kazanılan birtakım hakları olduğunu ortaya koymuştur. Bu anlamda
insanların canları, malları, namusları dokunulmazdır ve bu dokunulmazlık tüm insanlar içindir.
İnsanlar arasında üstünlük yalnızca takvadadır. Takva ise kişinin Allah’a (c.c.) karşı sorumluluklarını
yerine getirme konusunda hassas davranmasıdır. 86
82 bk. Nahl suresi, 58. ayet.
83 bk. Ramazan Altıntaş, Hz. Peygamber ve İnsan, s. 19-20.
84 İbrahim Sarıçam, İslam’ın Evrensel Mesajları, s. 347.
85 Hucûrât suresi, 13. ayet.
86 Süleyman Uludağ, "Takva", TDV İslam Ansiklopedisi, C 39, s. 484.
49