Page 17 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 17

Bir Hadis


               “Bir Müslümanın din kardeşi ile üç günden fazla küs durması ve karşılaştıklarında
               birbirlerinden yüz çevirmeleri helal olmaz. Bunların en hayırlısı, önce selam verendir.”
                                                                            (Buhârî, İsti’zan, 9.)

            Kur’an’ın emrine, Hz. Peygamber’in sünnetine ve sahabenin uygulamalarındaki örnekliğe
            göre  şekillenmiş olan kardeşlik prensibi, bugün de birlik ve beraberliğin yegâne dayana-
            ğıdır. Allah Teâlâ; “Mümin erkekler ve mümin kadınlar birbirlerinin dostlarıdır. İyiliği
            emreder, kötülükten alıkoyarlar...”  buyurarak Müslümanların dostluk ve kardeşliği ile
                                              49
            toplumsal huzur arasındaki ilişkiye dikkat çeker. “Onlar bir haksızlığa uğradıkları za-
            man, yardımlaşırlar.”  buyurarak da Müslümanların izleyeceği yolu gösterir. Sorunların
                                 50
            çözümü için gerekli olan kardeşlik duygusunun zedelenmesi durumunda neler olacağı
            hususunda;  “İnkâr  edenler  de  birbirlerinin  dostlarıdır.  Eğer  siz  bunların  gereğini
            yapmazsanız yeryüzünde bir karışıklık ve büyük bir bozulma olur.”  ikazını yapar.
                                                                                51
            Bu uyarıları dikkate almak zorunda olan Müslümanlara düşen ise kardeşliğin gereklerini
            yerine  getirmektir.  Asırlar  önce  birbirinin  düşmanı  Evs  ve  Hazrec’i  ensara  dönüştüren
            sonrasında muhacirle kardeş yapan Resulullah’ın (s.a.v.) izini takip etmektir. Kardeşlik,
            ihtiyaç halindekine sahip çıkarak açsa doyurmak, üşümüşse ısıtmak, kısaca onlara ensar
            olmayı başarabilmektir.


                           Asr-ı Saâdetten Bir Yaprak



                Allah Resulü (s.a.v.) açlıktan bitap düşmüş bir adam için “Bu adamı doyurarak Al-
                lah’ın merhametine ulaşmak isteyen yok mu? diye sorar.
                Ensar’dan biri:
                – Ben varım Ya Resulallah, diye cevap vererek onu evine götürür.
                 Çocukların yiyeceğinden başka misafire ikram edilecek bir şey olmadığını öğren-
                diğinde hanımına,
                – Çocukları uyut gel, lambanın ışığını da karart, misafirle birlikte oturalım yiyormuş
                gibi yapalım, der.
                Ertesi sabah Allah Resulü, o sahabiye,
                – Bu gece yaptığınızdan Allah hoşnut ve razı olmuştur, diyerek bu davranışları ile
                ilgili haklarında ayet indiğini müjdelemiştir.
                                                                   (Buhârî, Menâkıbü’l-ensar, 10.)

            8. Bir Sahabi Tanıyorum: Ümmü Seleme (r.a.)
            Ümmü Seleme (r.a.) asıl ismi olan Hind adından çok, ilk çocuğuna nispetle kendisine
            verilen “Ümmü Seleme”* künyesiyle tanınır. Mensup olduğu Mahzumoğulları kabilesinin
            Mekke yönetiminde söz sahibi olmasından hareketle, Ümmü Seleme’nin (r.a.) zengin, soy-
            lu ve kültürlü bir ailede yetiştiği söylenebilir. 52

            49 Tevbe suresi, 71.ayet.
            50 Şûrâ suresi, 39. ayet.
            51 Enfal suresi, 73. ayet.
            52 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 8, s. 86-87.
              * Seleme’nin annesi.
                                                       115
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22