Page 19 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 19
Buna rağmen Müslüman olmayı seç-
mesi onun mücadeleci kişiliğinin bir
yansımasıdır. Medine’ye hicretine
izin verilmediğinde kabilesine karşı
çıkarak durumuna rıza göstermeyişi
cesur tabiatının bir gereğidir. Ümmü
Seleme’nin (r.a.) ilk Müslümanlardan
olması, Hz. Peygamber ile evliliği,
zekâsı ve öğrenme arzusu onu dinî
konularda bilgi sahibi yapmıştı. Çün-
kü o, hem Kur’an hem de hadisler
hakkında anlamadığı hususları doğ-
rudan Hz. Peygamber’e sorup bilgi
alırdı. İslam’ı en iyi bilen kadınlardan
olan Ümmü Seleme’nin (r.a.) Kur’an
muhtevası hakkında Hz. Peygam-
ber’e sorduğu bu sorular, onun zekâ-
sını ve ilme olan merakını ortaya ko-
yar. Okuma yazma bilen erkek sayı-
sının bile çok az olduğu bir dönemde
Ümmü Seleme’nin (r.a.) okuma yaz-
ma bilmesi onun bir diğer özelliğiydi.
Hz. Peygamber’den üç yüz yetmiş
sekiz hadis rivayet eden Ümmü Seleme (r.a.), en çok hadis rivayet edenler Görsel 4.10
arasında yer alır. Ümmü Seleme (r.a.), ilme olan merakı sebebiyle başta kendi Ümmü Seleme
kızı olmak üzere birçok öğrenci yetiştirmiştir. (r.a.), ilme
55
değer veren ve
Ümmü Seleme (r.a.), çok cömertti ve başkalarını da cömertliğe teşvik ederdi. öğrenmeye açık bir
Bir keresinde Abdurrahman b. Avf, elinde bulunan malı ne yapması gerektiği karaketere sahipti.
hususunda kendisine akıl vermesini istediğinde ona “Elindekini hayır yolunda
harca.” diye tavsiyede bulunmuştu. 56
Ümmü Seleme validemizin Hudeybiye’de Hz. Peygamber’e sunduğu çözüm yolu, onun
57
problemlere kolaylıkla çareler bulan bir hanım olduğunu gösterir. O, yaşadığı dönemdeki
şartların zorluğuna rağmen Habeşistan’a ve Medine’ye hicret etmiş cesur bir hanımdır.
Hz. Peygamber’e sorduğu sorular neticesinde nazil olan ayetler de Ümmü Seleme’nin
58
(r.a.) farklı kişiliği kendini gösterir. Hz. Peygamber’in vefatından sonra, peygamber hanımı
olmanın onurunu korumuş, konumuna zarar verecek hiçbir davranış içine girmemiştir.
Kısacası Ümmü Seleme (r.a.), güçlü kişiliği ile nevi şahsına münhasır bir kadındır. 59
55 Rıza Savaş, İslam’ın İlk Asrında Kadın, s.121-124.
56 Afzalur Rahman, Sîret Ansiklopedisi, C 2, s. 181.
57 Hudeybiye Antlaşmasındaki şartları ağır bulan sahabe, Hz. Peygamber’in “Kalkın, kurbanlarınızı
kesip traş olun.” çağrısına uymakta gecikti. Nebi’nin (s.a.v.) bu duruma üzüldüğünü gören Ümmü
Seleme (r.a.) “Ya Resulallah! Kimseye bir şey deme. Kalk kurbanı kes ve traş ol. Onlar seni takip
edeceklerdir.” diye tavsiyede bulundu. Nitekim öyle de oldu. (Buhârî, Şürut, 15.)
58 bk. Âl-i İmrân suresi, 195. ayet; Nisa suresi, 32. ayet; Ahzâb suresi, 35. ayet.
59 Suzan Yıldırım, “Ümmü Seleme”, Mü’minlerin Anneleri, s. 362-368.
117