Page 19 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 19

Buna rağmen Müslüman olmayı seç-
            mesi onun mücadeleci kişiliğinin bir
            yansımasıdır.  Medine’ye  hicretine
            izin  verilmediğinde  kabilesine  karşı
            çıkarak durumuna rıza göstermeyişi
            cesur tabiatının bir gereğidir. Ümmü
            Seleme’nin (r.a.) ilk Müslümanlardan
            olması,  Hz.  Peygamber  ile  evliliği,
            zekâsı ve öğrenme arzusu onu dinî
            konularda bilgi sahibi yapmıştı. Çün-
            kü  o,  hem  Kur’an  hem  de  hadisler
            hakkında anlamadığı hususları doğ-
            rudan  Hz.  Peygamber’e  sorup  bilgi
            alırdı. İslam’ı en iyi bilen kadınlardan
            olan Ümmü Seleme’nin (r.a.) Kur’an
            muhtevası  hakkında  Hz.  Peygam-
            ber’e sorduğu bu sorular, onun zekâ-
            sını ve ilme olan merakını ortaya ko-
            yar. Okuma yazma bilen erkek sayı-
            sının bile çok az olduğu bir dönemde
            Ümmü Seleme’nin (r.a.) okuma yaz-
            ma bilmesi onun bir diğer özelliğiydi.
            Hz.  Peygamber’den  üç  yüz  yetmiş
            sekiz hadis rivayet eden Ümmü Seleme (r.a.), en çok hadis rivayet edenler       Görsel 4.10
            arasında yer alır. Ümmü Seleme (r.a.), ilme olan merakı sebebiyle başta kendi   Ümmü Seleme
            kızı olmak üzere birçok öğrenci yetiştirmiştir.                                   (r.a.), ilme
                                                      55
                                                                                          değer veren ve
            Ümmü Seleme (r.a.), çok cömertti ve başkalarını da cömertliğe teşvik ederdi.  öğrenmeye açık bir
            Bir keresinde Abdurrahman b. Avf, elinde bulunan malı ne yapması gerektiği   karaketere sahipti.
            hususunda kendisine akıl vermesini istediğinde ona “Elindekini hayır yolunda
            harca.” diye tavsiyede bulunmuştu. 56

            Ümmü Seleme validemizin Hudeybiye’de  Hz. Peygamber’e sunduğu çözüm yolu, onun
                                                   57
            problemlere kolaylıkla çareler bulan bir hanım olduğunu gösterir. O, yaşadığı dönemdeki
            şartların zorluğuna rağmen Habeşistan’a ve Medine’ye hicret etmiş cesur bir hanımdır.
            Hz. Peygamber’e sorduğu sorular neticesinde nazil olan ayetler de  Ümmü Seleme’nin
                                                                           58
            (r.a.) farklı kişiliği kendini gösterir. Hz. Peygamber’in vefatından sonra, peygamber hanımı
            olmanın  onurunu  korumuş,  konumuna  zarar  verecek  hiçbir  davranış  içine  girmemiştir.
            Kısacası Ümmü Seleme (r.a.), güçlü kişiliği ile nevi şahsına münhasır bir kadındır. 59







            55 Rıza Savaş, İslam’ın İlk Asrında Kadın, s.121-124.
            56 Afzalur Rahman, Sîret Ansiklopedisi, C 2, s. 181.
            57 Hudeybiye Antlaşmasındaki şartları ağır bulan sahabe, Hz. Peygamber’in “Kalkın, kurbanlarınızı
               kesip traş olun.” çağrısına uymakta gecikti. Nebi’nin (s.a.v.) bu duruma üzüldüğünü gören Ümmü
               Seleme (r.a.) “Ya Resulallah! Kimseye bir şey deme. Kalk kurbanı kes ve traş ol. Onlar seni takip
               edeceklerdir.” diye tavsiyede bulundu. Nitekim öyle de oldu. (Buhârî, Şürut, 15.)
            58 bk. Âl-i İmrân suresi, 195. ayet; Nisa suresi, 32. ayet; Ahzâb suresi, 35. ayet.
            59 Suzan Yıldırım, “Ümmü Seleme”, Mü’minlerin Anneleri, s. 362-368.

                                                       117
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24