Page 14 - 10. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 14
ÜÇÜNCÜ ÜNİTE
Resul-i Ekrem savaşta çocukların, kadınların,
yaşlıların, kendisini ibadete verenlerin ve Müslü-
manlara karşı savaşa katılmayanların öldürülmesini
yasaklamıştır. Savaşta işkence yapılmasını, ağaçların
yakılmasını, mabetlerin yıkılmasını, hayvanlara za-
rar verilmesini men etmiştir. İ�slam dini, ortaya koy-
duğu savaş hukuku ile tarih boyunca mazlumları ko-
rumuş, onların sığınağı olmuştur. Bütün insanların
ve canlıların hakkını muhafaza etmiştir.
Hz. Muhammed (s.a.v) bir komutan olarak da
ümmetine rehberlik etmiştir. Ö, harp öncesi ashabı
Görsel 3.6:
ile istişare eder, onların tekliflerini değerlendirirdi. Cihat yalnızca Allah (c.c) rızası için yapılır.
Savaşa başlamadan önce çeşitli yöntemlerle düşman-
ların durumu hakkında bilgi toplardı. Bir yere askeri sefer düzenleyeceğinde gizliliğe büyük
önem verirdi. Ördusuna arkadan gelebilecek saldırılara karşı tedbir alırdı. Savaşa başlamadan
önce Müslümanların maneviyatını yüksek tutar, onlara şehitliğin faziletini anlatır, zaferi müj-
delerdi. Örduyu nizami olarak hazırlar, her türlü tedbiri alırdı. Mesela Bedir Gazvesi’nde ordu-
sunu güneş ışıklarını arkalarına alacak şekilde savaş düzenine koymuş, müşrikler ise güneşe
dönük savaşmak zorunda kalmışlardı. Bazen düşman kuvvetleri arasında ihtilaf oluşturacak
adımlar atar, aralarına morallerini bozacak casuslar gönderirdi. Savaşın zaferle sonuçlanması
için gerekli olan tüm şartları yerine getirdikten sonra Rabbine dua ve tevekkül ederdi.
َ
ُ
َ ُ ُ َ ٰ َ َ ْ َ ْ َ ٌ َ ْ ّٰ َ ُ َ ْ ُ ْ َ Okuyalım
َ
ْ َ ْ
ُ َ َ
ٌ
نورعشت ل نِكلو ءايحا ب تاومأ الل ليبس ٖف لتقي ِ ل اولوقت لو
ِ
ِ ٖ
Allah yolunda öldürülenlere “ölüler” demeyin. Hayır, onlar diridirler. Ancak siz
bunu bilemezsiniz. (Bakara suresi. 154. ayet.)
Allah (c.c.), Peygamberine birçok savaşta zafer ihsan etti. Müslümanlar çoğu kez ken-
dilerinden sayıca fazla olan düşmanlara karşı imandan gelen cesaretle mücadele ettiler. İ�man
edenlere zafer ile yardım eden Allah (c.c.), Ühud Savaşı’nda olduğu gibi onları mağlubiyetle de
imtihan etti. Böylelikle Peygamber Efendimiz, zaferlerde olduğu gibi mağlup zamanlarda da
ümmetine rehber olmuştur. Bu sayede müminler zor durumlar karşısında da kulluğun nasıl
olması gerektiğini anlamışlardır.
Günümüzde Hz. Peygamberin cihat anlayışını tam olarak kavrayamayan veya bilerek
yanlış mana veren bir kısım insanlar, Kur’an’ın bu kutsi emrini istismar etmektedir. Müslü-
manların fetih anlayışını ve saldırılara karşı mücadele ruhunu zayıflatmak için cihat kelimesi-
ni kötü kavramlar arasına alarak lekelemektedirler. Bununla birlikte İ�slamiyet’te ve Peygam-
ber Efendimizin hayatında hiçbir örneği olmayan ve Müslümanları hedef alan saldırılara cihat
adını vermek yanlıştır. İ�slam’ın ruhuyla asla bağdaşmayan terör ve şiddet olaylarını cihat ola-
rak adlandırmak mümkün değildir.
80