Page 12 - 10. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 3. Ünite
P. 12
ÜÇÜNCÜ ÜNİTE
5. Peygamberimizin Hayatında Cihat
Kur’an-ı Kerim’deki ayetler ve Allah Resulü’nün sünneti dikkate alındığında cihat kav-
ramının birden çok tanımı vardır. Bu tanımlara göre cihat; Allah (c.c.) yolunda can, mal, dil ve
ilim gibi her türlü vasıtayla gayret göstermektir. Allah’a (c.c.) kulluk etmek, İ�slam’ın ölçülerini
hayata uygulamak, emr-i bi’l maruf nehy-i ani’l münkeri yapmaktır. Allah’ın (c.c.) vahyini
diğer insanlara ulaştırmaktır. Allah yolunda savaşmak anlamını ifade ettiği gibi dini öğren-
meyi, dinin emir ve yasaklarına uymayı, haram ve günahlara karşı nefis ile mücadele etmeyi,
44
İ�slam’ın bilinmesi, tanınması, yaşanması ve yücelmesi için çalışmayı da ifade eder. Kişinin
nefsini yenmesi ve kötü duygularla mücadele etmesi, maruz kaldığı her türlü tehlikeye ve sal-
dırıya karşı kendini ve Müslümanları savunmasıdır. 45
İ�slam daveti ile dünya tarihindeki en büyük değişimi başlatan Hz. Muhammed’in
(s.a.v.) hayatında cihat önemli bir yere sahiptir. Cihat, insanın nefsi ile mücadelesinde önemli
bir araçtır. Toplum hayatının huzur ve adaletini sağlar. Ayrıca cihadın fiilı� ve fikrı� yönleri de
vardır. Resulullah, tebliğde ve cihat meydanlarında en güzel örneği ortaya koymuştur. Komu-
tanlık vasfı, savaş stratejisi ve fetih anlayışı yüzyıllar boyunca İ�slam’ın geniş coğrafyalara yayıl-
masını sağlamıştır. Fethedilen coğrafyalarda barış, huzur ve adaleti hâkim kılmıştır.
Tartışalım
İ�slam’ı insanlara ulaştırmak isteyen bir Müslüman hangi yöntemleri kullanmalıdır?
Arkadaşlarınızla sınıfınızda tartışınız.
Mekke döneminde Allah Resulü; cehalete, şirke, batıl inançlara karşı fikri sahada ci-
hadını sürdürmüştür. Mekke Dönemindeki cihadında Kur’an-ı Kerim’in hakikatleriyle kalp-
leri ve akılları fethetmiştir. Mekke Döneminde indirilen şu ayet, cihadın bu yönüne işaret et-
mektedir: “Öyle ise kafirlere itaat etme, onlara karşı bu Kur’an’la büyük bir mücadele
46
ver.” Bu açıdan bakıldığında toplum hayatında kalplerin ıslah edilmesi için yapılan tebliğ
ve irşad faaliyetleri, büyük cihat olarak nitelendirilir. Resul-i Ekrem fikrı� sahada sürdürdüğü
bu cihadı ömrünün sonuna kadar azim ve kararlılıkla devam ettirmiştir.
Manevi tahribata karşı tebliğ ve irşad ile yapılan cihat, Müslümanların her zaman yü-
kümlü oldukları bir vazifedir. Müslümanların bu vazifesi Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade edilir:
“Siz, insanların iyiliği için ortaya çıkarılmış en hayırlı bir ümmet oldunuz. İyiliği emre-
der, kötülükten men eder ve Allah’a iman edersiniz!..” 47
Allah Resûlü, bir hadisinde “…Mücahid, Allah’a itaat yolunda nefsi ile cihat edendir.”
48
buyurarak cihadın bireysel hayata yönelik tarafına dikkat çekmiştir. İ�nsanın kötü arzu ve is-
tekleriyle yaptığı mücadelesi ve ahiret hayatını tehlikeye atan günahlara karşı takva zırhını
giymesi, iç âleminde yapacağı bir cihat olarak nitelendirilir. Bu, insana dünya ve ahiret mutlu-
luğunu sağlar. İ�nsanı, şeytanın tuzaklarından ve günahlardan uzaklaştırır.
44 Dinı� Kavramlar Sözlüğü, s. 99.
45 Elşad Mahmudov, Sebepleri ve Sonuçları Açısından Hz. Peygamber’in Savaşları, s. 38.
46 Furkan suresi, 52. ayet.
78 47 A� l-i �mran suresi, 110. ayet.
48 Tirmizı�, Fedâilü’l-Cihâd, 2.